Rugnummer | Het lievelingsgetal van ZES? “Retorische vraag!”

Het glijbereik van zweefvliegers hangt af van wind en zon

Rugnummer | Het lievelingsgetal van ZES? “Retorische vraag!”

De TU/e is 38 studentensportverenigingen rijk. Bij de ene kun je aces slaan, bij een andere scheer je over het water. Als je wilt kun je via studentensportcentrum SSC gamen, springen, rennen, fietsen, roeien, vliegen, schieten, hangen, schaken, surfen, stoten en pushen. Cursor wil iedere vereniging de kans geven zich voor te stellen. De eerste vraag is ‘Wat is je lievelingsgetal?'

foto ZES

Warming up

“Denk niet dat een zweefvliegclub een buitenaards gebeuren is”, zegt president Kay Janssen. “ZES is juist laagdrempelig en het is toch geweldig dat je als student de kans krijgt om te leren vliegen zonder motor?” Na een heleboel keren DBO-vliegen (dubbel besturing onderricht) komt -altijd onverwacht- de eerste keer dat je instructeur zegt dat je solo mag. Voor Kay was dat de 69ste keer dat hij de lucht in ging en die dag vergeet hij nooit meer.

Zweefvliegen hoort thuis bij de sportverenigingen. Het doel is om een mooie vlucht te maken en wie het best thermiek herkent en gebruikt, hangt het langst in de lucht. Een denksport is het, hoewel er ook fysieke kracht komt kijken bij het duwen van de gelande kisten naar de startplaats voor de volgende vlucht.
Er zijn zelfs kampioenschappen waarbij een stuk of tien vliegtuigen een parcours afleggen op snelheid. De winnaar is het efficiëntst van wolk naar wolk gegleden.
ZES-piloten voelen zich zo vrij als een vogel. Zij kijken ook af bij vogels, buizerds wijzen hen de weg naar de opgaande lucht.

Scores

• 1963 is het oprichtingsjaar, Zweefvliegclub Eindhovense Studenten (ZES) is een van de drie oudste Eindhovense studentensportverenigingen. Mooier: dit jaar is het 66ste bestuur actief.
  • 2 studentenzweefvliegclubs zijn er in Nederland, de andere is in Delft.
  • 82 is het record aan starts die ZES maakte op 1 dag.
  • 99 leden, 86 mannen en 13 vrouwen.
  • 0 uren per week zit ZES bij het SSC, want de thuisbasis is de LKB-kazerne in Vredepeel.
  • 839 uren was ZES in 2023 de lucht. Het jaar ervoor 1912 uren, wat bewijs is voor het slechte weer van 2023, want aan ZES ligt het niet dat er minder gevlogen is.
  • 9 theorievakken horen bij het examen voor vliegbrevet. Oa. Wetten, meteorologie, mechanica. Geen vogelkunde.
  • 60 euro per maand is de contributie voor ZES. Dat is inclusief opleiding, verzekering, onbeperkt vliegen.
  • 6 clubkisten in het bezit van ZES

Nabeschouwing

Als een piloot geen thermiek meer kan vinden en niet terug kan binnen het glijbereik  maakt hij of zij een buitenlanding, in een weiland ofzo.

Op 600 meter hoogte komt de kist los van de lier. Daarna kan die klimmen tot het condensatieniveau, de hoogte waarop wolken ontstaan. Dat kan 2 kilometer hoog zijn en dan kan je vér kijken.

Tijdens een zomerkamp in Duitsland maakte ZES 82 vluchten. Lieristen, piloten, communicatieverzorgers, het ‘vliegbedrijf’ loopt dan als een geoliede machine. De ondergaande zon en wettelijke voorschriften voorkwamen dat de 83ste start werd gemaakt. ZES voldoet aan visual flight rules en navigeert dus op basis van zicht. Een motorvliegtuig kan daarentegen instrumentele flight rules volgen.

PS. 3 mei houdt ZES een passagiersdag. Voor 35 euro mogen studenten dan een keer mee in een zweefvliegtuig. Opgeven via dit mailadres