Foto | Bart van Eijden

Grootste Tetris-spel ooit imponeert

Onder ruime belangstelling werd gisteren bij het invallen van het duister het ‘grootste Tetris-spel ooit' gespeeld op het gebouw Potentiaal. Studievereniging Thor had op 1 december het Guinness record al in handen, toen de bijzondere creatie in de markthal van MetaForum nog horizontaal lag.

Metershoog vallen de paars gekleurde steentjes naar beneden van Potentiaal. Via een oude ‘videokast’ met een heuse joystick wordt het spel bediend. Collegelid Jo van Ham zette het spel ‘officieel’ in werking. In zijn toespraak vertelde hij dat deze versie van het spel nog stukken beter en uitdagender is dan de versie die twee jaar daarvoor stuk liep op technische mankementen. Ook prees hij de studentengemeenschap in hun streven om op allerlei gebieden wereldprestaties te leveren.

“Zo hebben ze met Stella ’s werelds beste zonnewagen gebouwd, wonnen onze studenten dit jaar in Brazilië wederom het WK met de voetbalrobots en nu hebben ze dan ook een wereldrecord te pakken met het grootste Tetris-spel”, aldus Van Ham. Dat het nu uitgerekend op de gevel van Potentiaal gespeeld kon worden vond hij zeer toepasselijk omdat volgens hem het spel en het gebouw, waar op dit moment de faculteit Electrical Engineering uittrekt, bijna even oud zijn. Die uitspraak blijkt echter niet helemaal correct te zijn: volgens Wikipedia bestaat Tetris, dat bedacht werd door de Rus Alexey Pajitnov, sinds 1984, en Potentiaal, dat vroeger bekend stond als E-hoog, dateert van 1963.

Het reusachtige Tetris-spel is vandaag en morgen vanaf 17.00 uur nog te zien op de gevel van Potentiaal. Ook is het mogelijk om zelf ‘op hoog niveau’ Tetris te spelen.  Thor verwerkte in het raamwerk 3.200 ledjes, evenzoveel halve pingpongballetjes als lampenkapjes (om het licht te spreiden), 400 meter pvc-buis en ruim 3 kilometer aan stroomkabel.

Hart van Nederland maakte gisteren nog een item over het initiatief. Het item komt vanaf de 17de minuut aan bod.