Literatuurvereniging KL!NK viert officiële status met een gala

Het bestuur van KL!NK, de studentenvereniging voor liefhebbers van creatief schrijven, spoken word en literatuur, vindt het na vier jaar tijd worden voor een officiële status. Koepelvereniging Scala is het daarmee eens en dat gaat KL!NK vieren met een gala. Daar, en in de aankomende bundel, is ruimte voor alle talen.

foto KL!NK

“In de ogen van Scala bestaan wij als culturele companion, maar we bestaan nog niet in de ogen van de wet”, zegt voorzitter Jan Willem van Ringelesteijn. Daar komt verandering in zodra de statuten, een Kamer van Koophandel-nummer, een postadres en een bankrekening er zijn.

Vooral dat laatste onderdeel is een groot voordeel voor KL!NK. “Dan hoeven we als bestuursleden niet meer alles voor te schieten”, zegt Van Ringelesteijn. “We hebben kosten bij het bestellen van shirts, de bundels die we uitgeven en het uitnodigen van sprekers bij workshops. Dat geld krijgen we pas terug bij het verkopen van bundels. Contributie maakt het makkelijker om dingen te organiseren.”

Mede-bestuurslid Robin Pino ziet nog een voordeel van de formele status binnen Scala. “KL!NK stond wel bekend als de vereniging ‘die altijd vergeten werd’. Maar nu krijgen we een sterkere positie. Door cobo’s te bezoeken – en organiseren, de eerste is al geweest - worden we ook bekender.”

Schrijven en lezen

De wekelijkse bijeenkomsten vinden plaats in de Luna-woonkamer, onder Hubble community café. De lunchpauze op maandagen wordt gebruikt om het boek te bespreken dat dat kwartiel door de ‘Book club’ gelezen wordt. “Een achtste deel ervan, dan. Dat is zeker leuk bij een murder mystery”, zegt Van Ringelesteijn.

Op maandagavonden houdt KL!NK workshops creatief schrijven. Nadat een schrijfstijl besproken is, worden dan opdrachten gegeven in het thema. Vaak zijn hier tien tot vijftien mensen aanwezig. Sommigen blijven hangen omdat zij met groter werk bezig zijn en in een ‘writing circle’ elkaar feedback geven op de persoonlijke roman in wording.

Shampoofles

Het gaat goed met KL!NK. De laatste twee bundels die de leden creëerden, liggen te koop bij boekhandel Van Piere. Het zijn de dichtbundel Hutspot en de verhalenbundel Question Mark. De teksten daarin zijn geschreven in het Engels of Nederlands. Voor de volgende bundel wordt benadrukt dat iedere inzender vrij is om de taal te gebruiken die de schrijver fijn vindt.

“Dat geldt trouwens ook voor de performances bij onze open podia”, zegt Pino. “We hebben wel eens een Roemeense voordracht gehad en een Spaanse. Soms geeft het niet dat je het niet letterlijk verstaat. Bij spoken word krijgen gedichten of gerapte nummers extra dimensie door lichaamstaal, stemgebruik en creatieve invallen. Ik heb eens een shampoofles voorgedragen. Alles kan, als het maar goed klinkt.”

Gala

Op 20 mei gaat KL!NK vieren dat ze een echte vereniging zijn met een gala en een open podium. Gegadigden kunnen zich hier aanmelden.

Scala ondersteunt nu tien studentencultuurverenigingen. De meest recente vereniging die lid werd van Scala is De Beunbazen. Scala heeft twee culturele compagnons die de aanvraag nog niet hebben gedaan: Glyph (waar studenten tekenen en schilderen) en Stitch (waar met textiel wordt gewerkt).