TU/e verwacht te groeien: zevenhonderd extra chip-onderzoekers

Dankzij de recent toegekende miljardenimpuls (Project Beethoven) zal het aantal onderzoekers dat zich bezighoudt met halfgeleiders op de TU/e ‘flink toenemen' en naar verwachting zelfs verdubbelen. Er is 450 miljoen euro bestemd voor investeringen in onderwijs, met name in de regio Eindhoven, maar ook daarbuiten.

foto Wesley Klop

Met Project Beethoven wordt er in totaal 2,5 miljard euro vrijgemaakt om de koppositie van de regio Eindhoven op het gebied van halfgeleiders te versterken. Het geld is bedoeld om het vestigingsklimaat voor bedrijven als ASML en NXP te verbeteren, maar ook om voorzieningen als openbaar vervoer op te vijzelen en nieuwe woningen te bouwen. Van de 2,5 miljard euro is 450 miljoen euro bestemd voor een impuls van het onderwijs. Het zal voor een groot deel naar de Brainportregio en de TU/e gaan, omdat deze regio het zwaartepunt van de microchipindustrie is. Onderwijsinstellingen Suma College (MBO) en Fontys (HBO) maken ook deel uit van de investering.

Op de TU/e werken op dit moment meer dan zevenhonderd onderzoekers van 25 onderzoeksgroepen aan ‘semicon’ (semiconductors, ofwel halfgeleiders of chips). Met de investeringsimpuls van 450 miljoen voor het onderwijs, is de verwachting dat dit aantal ‘significant zal groeien', aldus de TU/e in een persbericht. Navraag bij de universiteit levert concretere getallen op. Zo zet de universiteit in op een verdubbeling van het huidige aantal onderzoekers en hoopt het straks 1400 chip-onderzoekers te verwelkomen.

De TU/e werkt daarnaast ook nog samen met drie andere universiteiten met technische opleidingen en partners uit hun regio. “Het is een investering in het toekomstig verdienmodel van Nederland en het draagt bij aan de soevereiniteitsagenda van Europa”, zegt bestuursvoorzitter van de TU/e Robert-Jan Smits in het persbericht. Hoe het geld precies besteed wordt, is nog onbekend. De partijen hebben tot 1 juli om een plan uit te werken.

Future Chips

Naast dit landelijke plan is de TU/e ook bezig met een eigen initiatief om haar positie binnen de microchipindustrie te versterken. Een deel van de eerdergenoemde 450 miljoen zal hiervoor worden ingezet. Onder de naam ‘Future Chips’ wil de universiteit haar positie als de belangrijkste leverancier van semicon-talent in de regio verder uitbouwen. Naast een nauwere interne samenwerking tussen alle betrokken faculteiten, onderzoeksgroepen en wetenschappelijke instituten, wordt ook meer samenwerking gezocht met industriële partners als ASML en NXP, en academische partners als Fontys Hogeschool en Summa College.

“Er is een dringende noodzaak om de positie van Nederland en Europa in de wereldwijde chipsector te versterken”, licht rector magnificus Silvia Lenaerts toe in het persbericht. “De TU/e is, met de enorme expertise die we al tientallen jaren hebben, daarvoor uitstekend gepositioneerd.”

ASML blijft

Vandaag hebben de gemeente Eindhoven en ASML een intentieverklaring ondertekend. De twee partijen gaan samen onderzoek doen naar een grootschalige uitbreiding van de Brainport Industries Campus. In 2030 moet die locatie plek bieden voor 20.000 medewerkers. Daarmee lijkt het vertrek van de microchipgigant vooralsnog van de baan. Later dit jaar moet duidelijk worden of ASML definitief kiest voor uitbreiding in Eindhoven.