Foto | Bart van Overbeeke

Benefietdiner Demos ontmaskert en verbindt

Studentenvereniging Demos organiseerde gisteravond een exclusief benefietdiner in het thema van een gemaskerd Venetiaans bal. Met ‘La Vita Blu; het studentenleven ontmaskerd’ poogde de Eindhoven studentenvereniging geld op te halen voor haar nieuwe onderkomen in de binnenstad, alsmede de banden met het bedrijfsleven aan te halen.

Het diner was gesitueerd in het middeleeuws aangeklede Hof van Solms te Oirschot. De groep van zo’n zestig gasten, voornamelijk mensen uit het bedrijfsleven, werd door Demos een exquise vijfgangendiner voorgeschoteld. Letterlijk, want enkele Demos-leden hadden een stoomcursus bediening gekregen van het Hof. Shirodj Raghoenath, lid ‘Huisvesting Acquisitie Commissie’, geeft aan dat ze dit niet slechts voor hun plezier deden: “Zo willen we laten zien dat we zo’n exclusieve avond niet alleen organiseren, maar ook kunnen dragen.”Naast de geldinzameling, middels een veiling en prijzige tickets à 120 euro, had Demos als doel zichzelf als een groep sociale en professionele studenten te profileren. Shirodj: “We willen dit type activiteit vaker gaan organiseren. Dan bedoel ik niet een sjiek diner, maar bijeenkomsten waarbij verbindingen gemaakt kunnen worden. Zo staat er een ‘Open Business borrel’ op de planning.”Met het maken van verbindingen werden de ontmaskerde studenten geholpen door dagvoorzitter en oud-bouwkundestudent Rudy van Beurden, die op zijn beurt weer hulp kreeg van een tweetal sprekers die het belang van een actief studentenleven aanstipten. Zo hield voormalig Demos-lid Wim Bens een pleidooi voor de vereniging en haar waarde voor het (toekomstige) bedrijfsleven.Hoofdgast was Peter Swinkels, oud-bestuursvoorzitter van Bavaria, die zich in een energiek betoog opwond over allerlei zaken in de Nederlandse samenleving: “We zijn aan het afglijden (…) we werken kostengedreven, maar niet kostenbewust,” waarschuwde hij. Swinkels maakte er geen geheim van dat hij lang over zijn studie heeft gedaan, maar ziet dit juist als een groot voordeel: “Actieve studenten hebben veel tegenwind gehad en zijn daarom waardevol.” Hij hoopt dat zij de wereld broodnodig leiderschap kunnen bieden. Naast sprekers en het diner werden de gasten ook getrakteerd op toepasselijk entertainment. Zo betoverde operazangeres ‘Frederiek’ de zaal met een aantal aria’s van ondere andere Mozart, Verdi en Puccini, en begeleidde een strijkersgezelschap van Quadrivium het nuttigen van de maaltijden. Als afsluiting van de avond veilde Demos een aantal items ten behoeve van Demos’ <link http: www.cursor.tue.nl nieuwsartikel artikel demos-dicht-bij-aankoop-monumentaal-pand-in-binnenstad _blank external-link-new-window externe link in nieuw>nieuwe huisvesting. Deze items, ondere andere een ballonvaart en PSV business seats, haalden zo’n tweeduizend euro op.