Demos dicht bij aankoop monumentaal pand in binnenstad

Studentenvereniging Demos is ver met de aankoop van een monumentaal pand aan de Keizersgracht in Eindhoven. De gemeente heeft 25 maart de omgevingsvergunning afgegeven. Als ook de andere vergunningen er komen en de financiering rond komt, mag Demos zich eigenaar noemen van het dik 130 jaar oude pand De Keizer. Sinds de vereniging in 2012 van de TU/e te horen kreeg weg te moeten uit de Bunker, zijn de leden op zoek naar een plek in het centrum.

Dat Demos zich binnenkort eigenaar mag noemen van het beoogde pand is nog allerminst zeker, benadrukt Marc Sprengers van de  huisvestingscommissie. “Er kan nog bezwaar worden gemaakt, de drank- en horecavergunning is er nog niet, de hypotheekaanvraag loopt nog. En de financiering is nog niet rond.” Maar dat ze al ver zijn erkent Sprengers. “Anders steek je ook niet een hoop geld in een vergunningsaanvraag.” Sprengers geeft aan dat Demos binnen een paar weken duidelijkheid verwacht.

De vereniging is sinds 2012 bezig om een geschikt pand te vinden. Het programma van eisen dat toen is gemaakt is wel wat bijgesteld, maar is op hoofdlijnen hetzelfde gebleven, meldt Sprengers. “We willen vooral voldoende ruimte voor onze leden, met zowel een ruimte die je als feestzaal kunt gebruiken met een bar en podium van in totaal zo’n 150 vierkante meter. Ook willen we kantoortjes en verder willen we zo min mogelijk omwonenden tot last zijn. Je wilt ook een goede buurman zijn. Bovendien willen we goed zichtbaar zijn voor potentiële nieuwe leden in de binnenstad.” Vooral de combinatie van horeca- en werkruimte bleek volgens Sprengers lastig te vinden. Zo’n anderhalf jaar geleden viel het oog van de vereniging op het monumentale pand aan de Keizersgracht, dat te huur stond. “Enkele andere panden zijn ook wel de revue gepasseerd, maar die vielen op de indeling af. Dit is een logisch gebouw. Het past.”

Het Demos-lid, tevens bouwkundestudent, laat weten dat er geen moment is aan te wijzen als go of no go. “Het is als een legpuzzel waaraan je begint. En op het laatst kan het nog ergens op afketsen. Maar we gaan van het positieve uit, we hebben nog geen tegenvaller gehad.”

In de villa, gelegen aan de Keizersgracht 17 naast bioscoop Zien, passen 510 mensen. Eerder zat er een wijnhandelaar in, Van Lanschot Bankiers en een Duits consulaat. Het gebouw heeft een monumentenstatus, maar een verbouwing is mogelijk – zo zou ook blijken uit het bouwkundig onderzoek. Volgens Sprengers staat de TU/e achter de mogelijke aankoop.

De TU/e stoot de Bunker hoogstwaarschijnlijk eind 2016 af, als het gebouw Potentiaal na de verbouwing is opgeleverd. De cultuurverenigingen gaan dan naar Potentiaal en de studentenverenigingen zitten dan als het goed is in de stad.

Ook studentenvereniging SSRE is op zoek naar een pand in de binnenstad. Marlissa van de Kreeke, Commissaris Huisvesting bij de vereniging, laat weten ‘momenteel nog geen uitspraken te kunnen doen over de stand van zaken’. “We hebben nog onvoldoende zekerheid en als we nu vertellen waar we mee bezig zijn kan onze concurrentiepositie in het geding komen. Alles loopt nu voorspoedig en ik verwacht dat we voor de zomervakantie meer kunnen vertellen.”

Demos hield gisteren nog een benefietdiner om geld in te zamelen voor de aankoop.