Foto | Bart van Overbeeke

Terreur treft TU/e (maar niet heus)

Achter de bar grijpt een kale man, zwaar ademend, naar zijn borst. “Hebben ze die vent te pakken?” Paniek klinkt in zijn stem. De ambulancebroeder die naast hem is neergeknield, stelt hem gerust. “Ze hebben ‘m. Maar we gaan nu eerst voor ú zorgen.” In de Bunker, in de oude soos van studentenvereniging Demos, hebben net twee terroristen toegeslagen - amper een paar minuten na een eerste aanslag op het TU/e-terrein.

Twee opeenvolgende aanslagen op en rond het TU/e-terrein: ze vormen het scenario voor een van de grootschalige oefeningen die de politie verdeeld over drie dagen houdt in de stad. Voor de sessies hier wordt met name de mobiele eenheid opgetrommeld; aan de TU/e is dinsdag een zogenoemde sectie, een half peloton, in touw. Even verderop, in het PSV-stadion, wordt in het kader van een ander scenario onder meer ook met politiehonden geoefend.

ME’ers voeren over de trap één van de daders van de second blast af, gespeeld door een student van het Bossche Koning Willem I College die vandaag met negentien medestudenten ‘tegenspel’ biedt. Oefenleider Stan van Kollenburg, werkzaam voor het Bureau conflict- en crisisbeheersing van de politie, kijkt vanaf de zijlijn kritisch toe, samen met collega’s van het trainingscentrum. Weinig tot niets ontgaat hem: hardop signaleert hij wat goed gaat - en meer nog wat er mísgaat. En passant loodst hij de fotograaf en verslaggeefster van dienst veilig door het rampgebied, op gepaste afstand van onder andere de losse flodders waarmee vandaag wordt geschoten.

Lang duurt de oefening niet. In amper drie kwartier zijn de twee aanslaglocaties (het leegstaande Athene en de Bunker) volledig uitgekamd, de daders aangehouden, wapens veiliggesteld en de slachtoffers - die verspreid door de twee getroffen gebouwen lagen - verzorgd. De man achter de bar, een van de zeven ingeschakelde gediplomeerde Lotusslachtoffers, babbelt intussen weer onbekommerd met een agent terwijl hij zijn bebloede overhemd dichtknoopt. Buiten op het parkeerterrein worden, tussen ME- en politiewagens en ambulance in, de eerste indrukken uitgewisseld.

Al te lang nabeschouwen is er op dit moment niet bij; de betrokkenen maken zich op voor de volgende aanslagronde van vandaag. Een deel wisselt van locatie met de ploeg die de ochtend is gestart in het Philips Stadion. Cursor haakt af en levert zijn pimpelpaarse VIP-hesjes weer in bij Van Kollenburg. Als VIP langs de lijn bij een aanslag, een lunchpakketje mee voor straks - with compliments van de politie.

Morgen, woensdag 22 maart, is de derde en laatste oefendag op en rond het TU/e-terrein.