“Slopen W-hal is als euthanasie voor bejaarde met een griepje”

De principiële maatvoering, het dambord-dak, de transparantie: alles wat de W-hal volgens liefhebbers bijzonder maakt, kwam tijdens de rondleiding door het gebouw op zondagmiddag 24 juni ter sprake. De rondleiding werd gegeven door Bouwkundestudent Teun van Veggel, een van de zes initiatiefnemers van de actiegroep ‘Why Pod’ die de sloop van de W-hal wil voorkomen.

Dertien geïnteresseerden, voornamelijk afkomstig van de faculteit Bouwkunde, volgden Van Veggel langs de bezienswaardigheden van het gebouw. De opkomst viel een beetje tegen: de actievoerders hadden gehoopt op meer publiek op deze ‘Nationale Dag van de Architectuur’. “We hebben flyers uitgedeeld bij de andere rondleidingen in de stad”, vertelt actievoerder en Bouwkundestudent Niels Ponjee. “Ik denk dat we heel erg concurreren met de discussie rond het TAC-gebouw.”
Het kon de felheid van het betoog niet temperen. “Er wordt een diagnose en behandeling gesteld op basis van symptomen die niets met het gebouw te maken hebben”, zegt Van Veggel aan het einde van zijn rondleiding en doet er nog een schepje bovenop: “Het slopen van de W-hal is als euthanasie voor een bejaarde met een griepje.”
De omstanders knikken zwijgend, terwijl Van Veggel zijn toespraak weer dubbelvouwt en in zijn tas stopt.
“Ik heb het altijd een bijzonder gebouw gevonden”, zegt Bouwkunde-studente Jessica van Eijs. “Het is een gebouw dat je nergens anders tegenkomt. Er wordt geklaagd dat Eindhoven weinig historische gebouwen heeft, maar wat er nog is, wordt platgegooid. Misschien is dat wel een typisch Eindhovense traditie.” TU/e-alumnus Thomas Wortmann werkt in Rotterdam en is naar de rondleiding gekomen vanwege zijn positieve herinneringen aan de W-hal. “Het is inderdaad niet makkelijk het gebouw in goede technische staat te brengen, maar platgooien is zeker niet goed. Je ziet in de W-hal een idealistische maatschappelijke gedachte, typisch voor de jaren vijftig en zestig. Het geeft mensen veel ruimte om zelf in te vullen.” Dr.ir. Jos Bosman, lid van de Eindhovense monumentencommissie en docent bij de faculteit Bouwkunde, is ook naar de rondleiding gekomen. Hij kan zich voorstellen dat de sloop van de W-hal de makkelijkste en goedkoopste oplossing is. Of slopen ook echt technisch noodzakelijk is, betwijfelt hij. “Het is een fragiele constructie, maar dat maakt het gebouw juist bijzonder. Die constructie zorgt voor technische problemen, maar is er in de afgelopen vijftig jaar echt geen kennis verzameld om die op te lossen?”