Actiegroep tegen sloop W-hal

Een groep van vijf Bouwkundestudenten en een alumnus voert onder de naam ‘Why Pod?’ actie tegen de sloop van de W-hal. Met onder andere een website trachten de actievoerders sympathisanten te werven binnen én buiten de TU/e.

“We willen mensen wakker schudden over wat er gaande is”, zegt Bouwkundestudent Teun van Veggel, één van de zes actievoerders. Ze eisen uitstel van de sloopplannen en openbaarmaking van de feiten waarop het universiteitsbestuur zijn besluiten omtrent de W-hal baseert. Zij verwijten het bestuur schijndemocratische besluitvorming en vinden het terzijde leggen van een negatief sloopadvies van het architectuurhistorisch adviesbureau Crimson onbegrijpelijk. “Via verschillende bronnen zijn we erachter gekomen dat de besluitvoering over de W-hal niet helemaal pluis is. Die ondoorzichtige besluitvorming leidt tot de sloop van een uniek gebouw op de campus en tot het bouwen van een onzinnig gebouw daarvoor in de plaats.”
Op verschillende plaatsen op de campus hebben de actievoerders pamfletten opgehangen en op de website www.whypod.tk kunnen sympathisanten sinds deze week hun reactie geven. De sitenaam refereert aan de werknaam voor de nieuwbouw die architect Joost Ector heeft gegeven aan ‘t gebouw voor de faculteit Wiskunde & Informatica, de w&iPod.

Ook buiten de universiteit werven de bouwkundigen medestanders. Zo trachten zij verschillende Eindhovense architectenbureaus voor hun zaak te winnen. Een architectenbureau heeft al aangegeven sympathisant te zijn. “Er valt de komende tijd nog wel meer te verwachten”, kondigt Van Veggel aan, hoewel nog niet helemaal duidelijk is wat de plannen zijn.
Volgens de Bouwkundestudent is het nog niet te laat om de verwaarloosde W-hal een nieuwe bestemming te geven. “Als je door je oogharen kijkt, zie je een uniek gebouw met veel potentie.”