Alumnus Ector architect voor nieuwe W-hal

Ir. Joost Ector is door de TU/e gekozen als architect voor de nieuwbouw die moet verrijzen op de plaats van de W-hal. Ector wil de oude W-hal plaats laten maken voor een nieuwe hal, met ongeveer dezelfde afmetingen als de oude hal. Daarboven voorziet hij een apart, eigentijds vormgegeven gebouw voor de faculteit Wiskunde & Informatica.

Acht architecten dienden een plan in voor het bouwproject - zij werden eerder geselecteerd uit de 36 bureaus die zich aanmeldden in het kader van de aanbesteding van het ontwerpwerk. Volgens TU/e-projectleider ir. Herman Rikhof viel het ontwerp van Ector het meest in de smaak, onder meer vanwege de herkenbaarheid van de twee functies (centrale studievoorzieningen en huisvesting voor de faculteit W&I) in twee aparte gebouwen. Ook de vormgeving van de nieuwe W-hal, die van Ector de werknaam ‘De Terminal’ meekreeg, sloeg aan. “Het past mooi in de familie van bestaande gebouwen op de campus”, aldus Rikhof.
Hij benadrukt dat het door Ector geschetste plan niet definitief is. “Deze oplossing is de richting waarin we verder denken. Maar het kan nog heel anders worden.”
Ector kiest ervoor de oude W-hal te slopen, onder meer omdat de verdieping op loopbrugniveau te laag is voor nieuwe bestemmingen en omdat nieuwbouw ‘economischer’ bleek bij eerdere projecten van Ector met soortgelijke hallen. De Terminal beslaat ongeveer hetzelfde oppervlak als de oude hal en heeft rondom glasgevels. De bibliotheek komt op het verhoogde begane grondniveau en de verdieping eronder. De studievoorzieningen zoals winkels, studiecafé en het Notebook Service Centrum komen op de eerste verdieping, het niveau waar ook de loopbruggen op uit komen. De verdiepingen zijn met elkaar verbonden door grote vides.

w&iPOD
Op de begane vloer van De Terminal ligt ook de receptie van de faculteit W&I, met een lift naar het gebouw dat boven de hal ‘hangt’. Dit gebouw, door Ector voorlopig de w&iPOD genoemd, moet een ‘visitekaartje’ en een ‘blikvanger’ zijn, schrijft Ector in zijn plan. Desondanks beperkt hij zich tot vier verdiepingen; de architect wil het bestaande hoogbouwbeeld op de campus niet verstoren. De w&iPod zou volgens hem gezien kunnen worden als een ‘hightech workstation’, met ‘zeer hoogwaardige infrastructuur’.
De geselecteerde architect moet in oktober van dit jaar een voorlopig ontwerp af hebben; volgens planning volgt in februari 2008 het definitieve ontwerp. De start van de nieuwbouw, die naar schatting 38 miljoen euro zal kosten, staat gepland voor de tweede helft van 2008.
Ir. Joost Ector studeerde in 1996 cum laude af bij de faculteit Bouwkunde. Hij werkt bij het Rotterdamse bureau EctorHoogstad. Dit bedrijf werkte ook al aan nieuwbouw voor de Hogeschool voor Economische Studies in Amsterdam en voor Avans Hogescholen in Tilburg en aan een masterplan voor de Universiteit Twente./.