Alternatief plan voor bieb in W-hal

De W-hal hoeft niet per se gesloopt te worden om de bieb erin te kunnen huisvesten, zo betoogt universitair hoofddocent dr.ir. Jos Bosman. Hij ontrolde zijn plan hierover op de Super TU/esday van de dienst Bibliotheek en Informatievoorziening op dinsdag 21 november.

Bosman, UHD architectonisch ontwerpen bij de faculteit Bouwkunde, presenteerde zijn visie op de nieuwbouw die in de plaats zal komen voor de W-hal. Aan de hand van voorbeelden zoals de Witte Dame in Eindhoven en het Glaspaleis in Heerlen beargumenteerde Bosman dat een bibliotheek in vrijwel elk type gebouw kan worden ondergebracht. “Kan het dan niet ook in de bestaande W-hal?”, zo vroeg hij zich af.

Bosman pleitte ervoor de mogelijkheden om de huidige W-hal gedeeltelijk te behouden te onderzoeken. “De W-hal is een heel flexibel gebouw met veel opslagruimte en de mogelijkheid patio’s te creëren met groen.” Ook als besloten wordt de W-hal te slopen, ziet Bosman liever een open paviljoen dat het campus-idee in stand houdt, dan een massieve doos à la Vertigo. “Met welke vraag gaat de TU/e straks een architect zoeken?”, vroeg Bosman zich hardop af.

Hoogbouw
De sloop van de W-hal, die in de tweede helft van 2007 zal aanvangen, is stap één van het Campus 2020 plan. De nieuwbouw moet begin 2010 klaar zijn. Qua oppervlak moet het gebouw vergelijkbaar zijn met Vertigo. Hoogbouw ligt dus voor de hand.
Projectleider ir. Herman Rikhof wijst erop dat ook de faculteit Wiskunde en Informatica in de nieuwbouw gehuisvest moet worden. “De komende maanden gaan we de eisen opstellen waaraan het gebouw moet voldoen. Vervolgens gaan we op zoek naar een architect.” Hoewel Rikhof niets ziet in een haalbaarheidsonderzoek vooraf, wil hij de vraag op welke manier er nog iets van het oude gebouw te gebruiken is voorleggen aan de architect. “Bosmans suggestie is interessant, maar het is de vraag of het programma van eisen deze vorm toelaat.”