Workshops voor Campus 2020

De toekomstige bewoners van de nieuwbouw voor de centrale studievoorziening en de faculteit Wiskunde & Informatica mogen hun wensen omtrent hun huisvesting kenbaar maken. De leiding van Campus 2020 organiseert workshops om hun meningen te peilen. De eerste workshops werden wisselend ontvangen.

Posters, foto’s en stickertjes. Dat waren de hulpmiddelen waarmee de deelnemers aan de eerste workshop op donderdag 11 en woensdag 17 januari hun voorkeuren trachtten te bepalen omtrent sfeer en uitstraling van hun toekomstige behuizing. De ruim 55 deelnemers waren afkomstig van de faculteit Wiskunde & Informatica en van de toekomstige centrale studievoorziening. Deze behelst onder meer de centrale bibliotheek, een lunchcafé, het Centrum voor Communicatie, Taal & Techniek en het Notebook Service Centrum. De realisatie van de nieuwbouw voor deze organisaties op de plek waar nu de W-hal staat, is het eerste onderdeel van Campus 2020, het masterplan huisvesting van de TU/e.
De workshops worden gegeven door een extern bureau en zijn bedoeld om in samenspraak met toekomstige bewoners een programma van eisen op te stellen voor de nieuwbouw. De uitkomsten van de eerste workshop worden gebruikt bij de eerste selectieronde van de architect die de TU/e wil aantrekken. Inmiddels is die selectieprocedure gestart met aankondigingen in de vakbladen.
De eerste workshops werden wisselend ontvangen. Tenminste één deelnemer stapte halverwege de workshop op. Dieuwke de Haan, beleidsmedewerker bij Informatica: “Het was een heel levendige workshop. Er was een erg gemêleerd gezelschap en er kwamen heel prettige discussies uit voort. Maar sommige mensen vroegen zich wel af: wat doe ik hier? Die waren wat onwennig bij de workshop.”

Gebruikers
Herman Rikhof, leider van Campus 2020, vindt het ontzettend belangrijk dat de toekomstige bewoners hun mening uiten. “De inhoud van dit project is globaal bepaald op basis van allerlei kerngetallen en beleidsuitspraken van het bestuur, decanen, opleidingsdirecteuren enzovoorts. Nu zijn de direct betrokkenen en de gebruikers aan de beurt.”
Deelnemer De Haan onderschrijft het nut van de workshops. “Ik denk dat er niet vaak genoeg naar de bewoners geluisterd kan worden. Wel liggen de workshops nog erg ver weg van hoe het gebouw uiteindelijk wordt. Daarbij spelen nog veel meer factoren een rol. Maar ja, je moet ergens beginnen.”
Op 1 en 2 februari is er een gezamenlijke ‘inspiratiereis’ langs een aantal universiteiten en hogescholen in Nederland. De bedoeling is om nieuwe ideeën op te doen. Eind februari komen er workshops over de benodigde ruimtes en in maart staan workshop gepland over de facilitaire dienstverlening en het technisch programma van eisen van het bouwproject.