‘Monumentenstatus W-hal had meer zekerheid geboden’

De Stichting Wederopbouw Erfgoed Eindhoven vindt het jammer dat de gemeente de monumentenstatus niet heeft toegekend aan de W-hal.

Dr.ir. Piet Beekman, voorzitter van de stichting en oud-medewerker van de faculteit Bouwkunde, is vol lof over het nieuwe plan voor de W-hal. Hij noemt het nieuwe plan van Ector Hoogstad Architecten voor de W-hal, dat in april gepresenteerd werd, ‘TU/e-waardig’. “Dit ontwerp hoort bij de universiteit! ” Maar hij maakt zich wel zorgen over de uiteindelijke invulling. Beekman: “Kijk, zo’n schetsontwerp van een gebouw ziet er natuurlijk altijd fantastisch uit, maar het is telkens weer afwachten hoe het er dan daadwerkelijk komt uit te zien.” Daarom vindt hij het jammer dat de gemeente het verzoek van zijn stichting om er de gemeentelijke monumentenstatus aan toe te kennen, niet heeft gehonoreerd. “In dat geval wordt er in een protocol vastgelegd wat bij dit gebouw de monumentale elementen zijn die bewaard moeten blijven.”

Als er geen protocol wordt opgesteld, is er volgens Beekman geen mogelijkheid om te controleren of bepaalde zaken gehandhaafd blijven. Hij heeft het dan bijvoorbeeld over de speciale kleurstellingen die in het gebouw zijn gebruikt. “Ook daar is destijds goed over nagedacht, en de vraag is dan of daar bij het nieuwe ontwerp ook rekening mee wordt gehouden.” Ook zet hij zijn vraagtekens bij de diagonale verbanden, die opeens opduiken in de zijkanten van de loopbruggen. “Dat element is zeker niet in lijn met het beeld van de karakteristieke loopbrug zoals we die in de W-hal kennen. De loopbruggen zijn daar namelijk opgehangen aan de dragende dakcontructie.”

Inmiddels hebben de gemeente en de TU/e afgesproken dat ze een convenant gaan afsluiten, waarin wordt vastgelegd dat bij toekomstige bouwprojecten op de campus de universiteit verantwoord zal omgaan met haar cultureel erfgoed. “Ik ben zeer geïnteresseerd hoe dat convenant eruit komt te zien”, zegt Beekman, “temeer daar we ook nog voor drie andere gebouwen (Auditorium, Hoofdgebouw en Ketelhuis -red.) een verzoek voor het verlenen van de monumentenstatus hebben ingediend.”

Beekman laat weten dat er op dit moment ook wordt gewerkt aan een verzoek om de Bunker de monumentenstatus toe te kennen.