U-raad bevraagt CvB uitvoerig over bachelorherziening

De aangekondigde herziening van de bachelor heeft bij de universiteitsraad 37 vragen opgeroepen, die inmiddels schriftelijk zijn beantwoord door het College van Bestuur. Op nogal wat vragen moet het CvB aan het prille begin van dit omvormingsproces het antwoord schuldig blijven. Maandag 4 juli komen ze aan bod in de U-raadsvergadering.

Wat wordt de status van de dean van het Bachelor College? Hoe is straks de medezeggenschap geregeld? Onder welke examencommissie valt een student dadelijk? Komt er een basiskwalificatie ‘Coaching van studenten’? Vier voorbeelden van vragen waarop het CvB op dit moment nog geen eenduidig antwoord kan geven. De vragen die de U-raad aan het CvB heeft voorgelegd, zijn zeer divers van aard. Ze variëren van de toekomstige rol van de studieverenigingen tot aan de precieze verdeling van contacturen en uren voor zelfstudie.

Volgens ir. Rinus van Weert, voorzitter van de U-raad, is het vanzelfsprekend nog maar een “eerste rondje” van vragen die leven bij de U-raad. Van Weert: “De U-raad accepteert het dat het CvB op dit moment nog niet op alle vragen antwoord kan geven. Aan het begin van dit herzieningsproces geven we het CvB graag die extra ruimte. Wel gaan we maandag voorstellen om er het komende collegejaar een vast agendapunt van te maken, zodat we maandelijks op de hoogte gehouden worden. Zo kunnen we gedurende het hele proces de vinger aan de pols houden en er dan ook elke keer de juiste vragen over stellen.”

Overigens wilde het CvB voor het komend studiejaar al een maatregel invoeren, die vooruitliep op de bachelorherziening. Studenten zouden minimaal een vier voor een tentamen moeten halen om nog in aanmerking te komen voor een herkansing. Die maatregel wordt echter nog niet ingevoerd per september, maar meegenomen in de herzieningsplannen. Het CvB laat weten uiteindelijk niet slechts één maatregel uit een totaalpakket van wijzigingen te willen halen. Volgens Van Weert hebben de studentenfracties het CvB ervan kunnen overtuigen dat de maatregel nog te onvoldragen is. “Wat overigens niet wil zeggen dat ze er straks wel mee akkoord gaan”, aldus de U-raadsvoorzitter.