Katers en carnavalkrakers op de cantus

‘De weersverwachting voor vanmiddag: donder, bliksem en meters bier’, zo twitterde studievereniging Cheops eerder vandaag. En zo was het ook. De cantus was als vanouds één groot festijn waarbij de kelen van de zingende introgangers gesmeerd werden met liters gerstenat.

Na het plichtmatige Io vivat en het Wilhelmus, stappen de enigszins vermoeid uitziende maar toch nog enthousiaste introgangers al snel over op liederen als 'Bier her' en 'Dans je de hele nacht met mij'. Duizenden vuisten zorgen nu en dan voor een oorverdovend tromgeroffel op de tafels. De tappers lopen af en aan met gieters met bier, maar ook met water- wat opvallend genoeg ook volop wordt gedronken.

Zelfs na een uur drinken en zingen, weten de studenten de juiste ledematen nog te vinden bij het lied 'Hoofd, schouder, knie en teen'. Sommige internationale studenten kijken even raar naar hun Nederlandse medestudenten bij dat lied, maar hebben al snel door wat de bedoeling is.

Voor het eerst werd de cantus niet geopend door Harry Roumen, de universiteitssecretaris die in juni afscheid van de universiteit nam. Maar collegevoorzitter Arno Peels nam het roer prima over door te winnen bij het 'adje trekken'.

Met het einde van de cantus is ook een einde gekomen aan de Intro 2012.