doek valt voor studentensite shift040

Doek valt voor Shift040

Het doek valt definitief voor Shift040. Nadat de TU/e en de gemeente Eindhoven eerder dit jaar hun subsidie aan de studentenwebsite stopzetten, ging de stichting op zoek naar studenten die hun schouders onder het webpodium wilden zetten. Maar die zoektocht leverde niets op.

Shift040 werd een kleine vijf jaar terug opgericht door Ivo Jongsma, destijds verslaggever bij Cursor, inmiddels wetenschapscommunicator aan de TU/e. De site moest helpen om “studentenstad Eindhoven in beeld te brengen en te binden”. Shift werd echter niet het breed gedragen studentencollectief dat Jongsma en andere betrokkenen -zoals de TU/e, Fontys en de gemeente- voor ogen hadden. Onder andere het gebrek aan bestuurlijke continuïteit speelde de site parten, concludeerde de initiatiefnemer een paar maanden terug.

“Enthousiaste partners en verslaggevers vinden, was nooit een probleem”, zegt Jongsma. Het overeind houden van de organisatorische tak, die volgens hem 'relatief langdurige en intensieve betrokkenheid' vraagt, bleek een ander verhaal. Hij wijst op de toegenomen studiedruk voor studenten, maar ook op de verminderde financiële mogelijkheden voor studenten voor activiteiten buiten hun studie én de opkomst van social media.

Nadat diverse ludieke promotieacties en een samenwerking met de communicatieopleiding van Fontys niet voor de gehoopte boost konden zorgen, besloot de stichting om Shift040 afgelopen juni in de etalage te zetten. Shift hoopte een groep studenten te vinden die de site zou willen overnemen en nieuw leven kon inblazen. Al te hooggespannen waren de verwachtingen niet, “maar we móesten het proberen. Als je het opdoekt en achteraf zegt iemand: ‘daar had ik best brood in gezien’, dan sla je jezelf voor je kop”.

Gegadigden bleven echter uit. Reden om, in overleg met de financiers, de universiteit en de gemeente, nu echt de stekker uit de stichting te trekken. Jongsma: “We hebben in het verleden op diverse manieren geprobeerd het platform continuïteit te geven en alle zijn na verloop van tijd gestrand. Dan moet je een conclusie trekken.”

De stichting wordt deze maand opgeheven. “De circa drieduizend euro die overblijft, gaat terug naar de pot voor Eindhoven Studentenstad van de TU/e en de gemeente”, aldus Jongsma, “daarna gaat de site uit de lucht". Wel wordt alle relevante informatie voor nieuwkomers in Eindhoven die Shift de voorbije jaren verzamelde, gebruikt om de website van de TU/e aan te vullen.

Jongsma blikt terug op “vijf bewogen jaren”. In deze tijd werd de site zo’n 750.000 keer bekeken (in de beste periode had de site zo’n duizend pageviews per dag) en publiceerde Shift040 zo’n 1.200 artikelen.
Echt teleurgesteld is hij naar eigen zeggen “niet meer. Dit zit er al even aan te komen. Maar jammer is het wel. Ik blijf geloven in het idee van een online plaats waar de laatste nieuwtjes, feestjes, koopjes enzovoorts voor studenten in Eindhoven makkelijk te vinden zijn; een site die mensen verleidt om deel te nemen aan het studentenleven”.

Jongsma zegt zich te kunnen voorstellen dat er nog eens iets vergelijkbaars van de grond komt, “ alleen dan waarschijnlijk veel meer opgebouwd rond social media en apps. Die maken het nu ook veel gemakkelijker om zoiets te starten. Misschien dat met het einde van Shift040 de weg vrijkomt voor andere initiatieven, of dat het mensen aan het denken zet”.