Lekkende airco zorgt voor overlast in Hoofdgebouw

Op de achtste verdieping van het Hoofdgebouw is in de loop van vrijdagochtend een airco gaan lekken. De beveiliging van het gebouw ontdekte de lekkage vanochtend. Aan de zuidzijde van het gebouw zijn de tweede tot en met de vijfde verdieping de hele dag afgesloten geweest vanwege dit euvel. De hogere etages zijn niet meer in gebruik. Bij Industrial Design is werk van studenten verloren gegaan. Naar verwachting gaan de afgesloten verdiepingen maandagochtend weer open.

"De lekkage heeft zich zover kunnen verspreiden omdat de vloeren in het Hoofdgebouw niet waterdicht van elkaar zijn afgesloten", vertelt Mario de Roy van Zuydewijn, commandant van de TU/e-brandweer. "De vloerbedekking is overal kletsnat en het water liep langs de tl-balken naar beneden. We hebben de stroom in het betreffende gedeelte van het gebouw direct afgesloten vanwege de veiligheid.” Er wordt nu gewerkt aan het vochtvrij maken van het gebouw. Die werkzaamheden gaan in het weekend door.

Op dit moment kan De Roy van Zuydewijn nog niets vertellen over de oorzaak van de lekkage en is er ook nog geen schatting te maken van de materiële schade aan het gebouw en de financiële gevolgen daarvan.

Op de voornoemde verdiepingen is op dit moment een deel van de faculteit Industrial Design gehuisvest. Voor hen is deze situatie dramatisch, vertelt directeur bedrijfsvoering Jos Hermus. “We hebben de werkplekken van studenten en medewerkers helemaal moeten ontruimen. Het is een grote ravage. Volgende week is er een expositie van studenten waarmee ze de voortgang van hun studie kunnen aantonen. Sommige van hen hebben tot gisteravond laat doorgewerkt en van hun werk is nu niets meer over. We weten nog niet wat dit voor de beoordeling van de studenten gaat betekenen. Dat we geen schade aan apparatuur hebben, is nog een meevaller.”