Magnetenlab Natuurkunde naar Werktuigbouwkunde

Er is een nieuwe locatie gevonden voor het Magnetenlab van Technische Natuurkunde. In het gebouw Gemini-Noord van de faculteit Werktuigbouwkunde komt namelijk binnenkort een labruimte leeg te staan. Alfons Bruekers, die directeur bedrijfsvoering is van beide faculteiten, koppelde vraag en aanbod aan elkaar.

“Momenteel ligt het magnetenonderzoek bij de promovendi van Technische Natuurkunde stil", vertelt Bruekers. "Want de labruimte in het vroegere gebouw van TN was vanwege de sloop al enige tijd gesloten en in de aankomende nieuwbouw (die TN in het najaar van 2014 gaat delen met Electrical Engineering -red.) was er geen ruimte voor gereserveerd. Er waren wel plannen voor een apart gebouw voor dit lab, maar dat duurt erg lang. Toen ik een half jaar geleden hoorde dat er bij Werktuigbouwkunde een labruimte leeg kwam te staan, zag ik direct mogelijkheden. Het denken over faculteiten buiten de grenzen van de gebouwen past goed bij de Campus 2020-gedachte.”

De realisatie van het lab gaat ongeveer 1,4 miljoen euro kosten. Bruekers: “Een groot deel van de apparatuur hebben we al uit het vorige lab. Het nieuwe lab wordt hoogstaand. In de nieuwe ruimte zijn nog mogelijkheden tot expansie mochten we nog verder willen groeien. Bij Technische Natuurkunde zitten we echt op dit lab te wachten. We hopen het in het derde kwartaal van 2013 in gebruik te nemen.”