Universiteit Utrecht stelt mediaprijs in voor onderzoekers

De Universiteit Utrecht heeft een prijs in het leven geroepen voor medewerkers die veel in het nieuws komen. “Wetenschappers hebben er een taak bij gekregen.” Liggen hier ook kansen voor de TU/e?

De Utrechtse universiteit maakte vorige week de drie genomineerden bekend. Econoom Joop Schippers, planeetwetenschapper Inge Loes ten Kate en sociaal wetenschapper Wilma Vollebergh zijn het meest verschenen in belangrijke media. “We houden dat precies bij”, zegt Armand Heijnen van de afdeling wetenschapscommunicatie. Een jury, die onder anderen bestaat uit voormalig hoofdredacteur van de Volkskrant Pieter Broertjes, beslist wie er uiteindelijk met de prijs vandoor gaat.

Is een dergelijke prijs een optie voor de TU/e? Volgens CvB-lid mr. Jo van Ham vindt de universiteit het "belangrijk dat zoveel mogelijk mensen het nut van ons wetenschappelijk onderzoek kennen en de waardevolle toepassingen ervan voor de samenleving". De universiteit investeert volgens hem dan ook gericht in wetenschapscommunicatie, onder meer met een uitbreiding van het aantal wetenschapscommunicators. Zij adviseren wetenschappers over hoe ze meer en effectiever in de media kunnen verschijnen, onder meer door met hen in gesprek te gaan over de publiciteitswaarde van hun onderzoek en door het verzorgen van mediatrainingen. Van Ham: "Wij denken dat deze ondersteuning aan onze universiteit op dit moment het meest effectief is."

Aan de TU/e springt één hoogleraar eruit als het gaat om media-aandacht: prof.dr.ir. Maarten Steinbuch (Werktuigbouwkunde) was het afgelopen jaar veelvuldig in het nieuws rondom automotive en elektrisch rijden. Als aan de TU/e een dergelijke prijs zou worden ingevoerd, zou hij een grote kanshebber zijn. Volgens Steinbuch is het instellen van een prijs voor 'in het nieuws komen' voor Nederlanders misschien wat te Amerikaans, maar zou het aan een TU best kunnen werken - misschien zelfs nog wel beter dan in Utrecht: "We hebben een wat hoger aandeel mannelijke bevolking aan onze universiteit en haantjesgedrag is ons niet vreemd".

Steinbuch vindt het instellen van een 'outreachprijs', net als een onderwijsprijs, "een uitstekende manier om als universiteit te laten zien dat je dat belangrijk vindt. Om meer mensen echt tot gewenst gedrag -veel in de media- aan te zetten, moet er echter wel méér gebeuren: meer trainingen, concreet in de jaarlijkse functioneringsgesprekken, best practices, awareness bij de staf en de studenten et cetera."