Universiteiten akkoord met cao

De bestuurders van universiteiten hebben ingestemd met de nieuwe cao-afspraken. Nu is de achterban van de vakbonden aan zet. Na de kerstvakantie laten de leden hun stem horen.

Het was niet vanzelfsprekend dat de universiteitsbestuurders met de nieuwe afspraken zouden instemmen. Ruim twee jaar geleden waren de onderhandelaars ook tot een akkoord gekomen, maar daar haalden de bestuurders toen alsnog een streep door, nadat de vakbonden al hadden ingestemd.

Daar was de vakbeweging toen verbijsterd over. De universiteiten trokken hun werknemers “de loopgraven in”, zei de toenmalige onderhandelaar van Abvakabo FNV, en ze wees op de topsalarissen die universiteitsbestuurders zelf kregen.

Zo’n situatie wilden de partijen deze keer voorkomen. Het onderhandelaarsakkoord had daarom pas afgelopen vrijdag naar buiten moeten komen, nadat de universiteitsbestuurders zich erover hadden gebogen. Het lekte echter voortijdig uit.

Vrijdag stemden de bestuurders formeel nog niet in, maar dat hebben ze intussen wel gedaan. Ze accepteren een loonsverhoging van twee procent: één procent in januari 2013 en nog eens één procent in september 2013. Senioren- en ontslagregelingen worden versoberd.