Wout Kregting in de door hem ontworpen 'Escape'-stoel voor jonge kankerpatiënten. Foto | Rien Meulman

Afleiding voor jonge kankerpatiënten

Het begon als een conceptopdracht, maar donderdag 22 november werd in het Catharina Ziekenhuis het nieuwe ontwerp van ID-student Wout Kregting officiëel in gebruik genomen. De multimediastoel Escape moet jonge kankerpatiënten afleiding bieden tijdens hun behandelingen in de isolatieruimte. De eerste reacties zijn meer dan enthousiast.

Met het geld dat Stichting MaraThOON in 2011 met de Eindhoven Marathon had ingezameld, wilden ze ondermeer een multimediaplek voor jongeren met kanker realiseren. Even je aandacht weg bij je ziekte, een plek bieden waar ‘het leven daarbuiten’ centraal staat. Ze zochten contact met de faculteit Industrial Design, waar na een conceptopdracht MaraThOON het meest onder de indruk was van het ontwerp van Wout Kregting. En toen begon voor hem het echte werk. Geen zomervakantie, maar samen met designbureau VanBerlo de stoel ontwikkelen. Een gedegen doelgroeponderzoek ging eraan vooraf, want Wout -gelukkig zelf nooit in een ziekenhuis gelegen- vindt het belangrijk zich goed in zijn gebruiker te kunnen verplaatsen. “Ik wilde iets creëren waaraan ikzelf wat zou kunnen hebben.”

“Het is best een lastige doelgroep om mee te werken. Met een kinderachtig ontwerp hoef je bij pubers niet aan te komen, ze willen vooral ouder overkomen dan ze zijn. In eerste instantie ben ik van gezonde jongeren uitgegaan: hoe besteden zij hun vrije tijd, wat doen ze om te relaxen, wat vinden ze belangrijk? Want een ziek kind wil eigenlijk maar één ding: gezond zijn. Het was al snel duidelijk dat het ontwerp privacy moest bieden, jongeren voelden zich in de isolatieruimte vaak van alle kanten bekeken.” In de gesprekken met diverse doktoren kwamen ook de behoeftes van ‘de patiënt’ naar voren. De plek moest comfortabel zijn, maar ook goed te desinfecteren en geschikt voor medische behandelingen, zoals het aansluiten van een infuus.

De uiteindelijke stoel is cirkelvormig, kan draaien voor een actieve-, relax- en game-stand en heeft interactieve verlichting die voor een bepaalde sfeer kan zorgen. In de kleur groen -ervaren als de meest positieve kleur en straalt rust en gezondheid uit- maar met een paar details in de huiskleur van MaraThOON, oranje. “Ik vind het heel bijzonder dat ‘mijn’stoel nu in het Catharina staat. Niet alleen de jongeren zelf, maar ook hun ouders, de doktoren en natuurlijk MaraThOON zijn zo enthousiast. Ook op de Dutch Design Week, waar we de Escape voor het eerst aan het grote publiek lieten zien, was het een succes.” En niet alleen de stoel, geeft Wout beschroomd toe. De eerste ‘baanachtige aanbiedingen’ zijn al in the pocket.