Bouwkundestudenten storten zich op Matrigo

Op de campus zul je vruchteloos zoeken naar het gebouw Matrigo, want het is een samentrekking van de gebouwen Vertigo en Matrix. Studievereniging CHEOPS en de Bouwkundewinkel gebruiken de naam voor een wedstrijd, waarbij studenten werden uitgedaagd een ontwerp te maken dat de relatie tussen beide gebouwen verbetert. Vandaag werd de winnaar bekendgemaakt.

Het gebouw Matrix ligt ingeklemd tussen de panden van Scheikundige Technologie (Helix) en Bouwkunde (Vertigo). Beide faculteiten maken gebruik van het gebouw. Bouwkunde heeft er de studieplekken en ateliers voor eerstejaarsstudenten in ondergebracht, maar het bestuur vindt dat de relatie tussen Matrix en het moedergebouw Vertigo veel beter kan. Daarom werd aan CHEOPS en de Bouwkundewinkel gevraagd een ontwerpwedstrijd uit te schrijven, wat hopelijk zou leiden tot bruikbare plannen.

Donderdagmiddag werden vier inzendingen beoordeeld door directeur bedrijfsvoering Paul Scholte en Rob Meurders, architect bij diederendirrix. De oplossingen, ook voor het grasveldje dat tussen beide gebouwen ligt, waren divers. In twee plannen werd gepleit om ook bij Matrix aan de buitenzijde een trap te bouwen die direct naar de eerste etage leidt. Ook zou in Matrix de binnenruimte op de eerste etage ontdaan moeten worden van de lokalen die er nu zitten, om zo een grote vide te maken. Voor de vier vloerreliëfs van Ad Dekkers, die in het tussenliggende grasveld verzonken zijn, werd geopperd er extra stenen randen omheen te leggen zodat er zitplaatsen worden gecreëerd.

Uiteindelijk won Erik van de Scheur met een ontwerp dat ervoor moet zorgen dat alle gebouwen rondom Vertigo, waaronder ook het Gaslab, de Hal en de Zwarte Doos, meer één ensemble worden. Daarvoor moet dan echter wel een extra loopbrug gebouwd worden tussen Vertigo en de Hal. Architect Meurders noemde het een conceptueel sterk plan en prees Van de Scheur dat hij uit alle gebouwen die vroeger allemaal een andere bestemming hadden, toch een ensemble had weten te maken.

Paul Scholte zei van dit plan zeker elementen te willen meenemen in de besprekingen die het bestuur gaat voeren over dit onderwerp.