Foto l Bart van Overbeeke

Een schommelend begin van de lustrumweek

“We wilden iets groots en lomps maken”, vertelt Paul van den Broek van de lustrumstuntcommissie van Simon Stevin, de werktuigbouwkundige vereniging die deze week haar 55-jarig bestaan viert. Groot en lomp werd het wel, het ‘schommelende voertuig’ (zie foto) waar de vereniging vandaag de blits mee maakte op de Groene Loper bij Vertigo. Morgen hoopt de vereniging nog een record neer te zetten met de grootste muziekquiz ter wereld.

Met zes personen hebben ze een jaar gewerkt aan hun creatie, maar zoals vaker gebeurt, was het nu ook volop werken (of ‘beunen’, zoals de studenten het zelf noemen) tegen de deadline en moest er afgelopen weekend nog een hoop worden gedaan. Maar het resultaat was ernaar: in totaal acht studenten kunnen zich nu al schommelend voortbewegen. Op het moment dat de studenten naar achteren schommelen, wordt een rem geactiveerd om te verhinderen dat de stellage net zo hard achteruit gaat als vooruit. Mogelijk dat de lustrumvierders er deze week nog mee rondrijden op de campus - ze gaan er in ieder geval niet mee de openbare weg op, vertelt Van den Broek. Wat er na de lustrumweek mee wordt gedaan, is nog niet bekend. De studenten overwegen om het te koop aan te bieden via Marktplaats.

Simon Stevin heeft deze week nog meer lustrumactiviteiten. Vanavond kunnen ze de film die ze zelf hebben gemaakt in de bioscoop bekijken. In De Verloren Zeilwagen zijn onder meer rollen weggelegd voor hoogleraar Maarten Steinbuch en zijn zoon Yuri. Morgenavond is er een recordpoging muziekquiz in café Thomas. Tot nu toe hebben zich daar tegen de 150 personen voor aangemeld en er moeten tenminste 212 personen komen om van een record te kunnen spreken. Aanmelden kan nog via elfdelustrum.nl/lustrumweek/wrp/.