Hans Niemantsverdriet.

Hans Niemantsverdriet kartrekker Graduate School

Prof.dr. Hans Niemantsverdriet wordt vanaf april 2013 de kartrekker van de Graduate School. Dat maakte rector prof.dr.ir. Hans van Duijn vandaag bekend tijdens de officiële start van het virtuele instituut. Prof.dr. Arjeh Cohen, die tot april de Graduate School verder gestalte geeft, gaf vandaag uitleg in de Senaatszaal aan studenten en medewerkers en beantwoordde de nodige vragen.

“Wordt het straks gemakkelijker om vakken van verschillende faculteiten te volgen?”, vraagt een masterstudent. Zowel Van Duijn als Cohen benadrukken in hun toespraak dat het juist draait om een betere samenwerking en dat vakken van verschillende faculteiten meer op elkaar af moeten worden gestemd. Datzelfde antwoord kan Cohen ook geven op de kritische vraag ‘wat er nu precies nieuw is’.

Naast het meer optreden als een eenheid (Van Duijn: “studenten moeten gaan zeggen dat ze TU/-student zijn en niet student van die en die faculteit”) is het zich internationaal profileren een duidelijk thema. Een student die halverwege zijn master zit wil nog weten of hij zelf veel van de veranderingen gaat merken, maar dat blijkt niet zo te zijn. De maatregelen om de Graduate School meer van de grond te krijgen worden geleidelijk ingevoerd.

Cohen gaat de komende maanden met de directeuren van de verschillende domeinen waaruit de Graduate School is opgebouwd, verder gestalte geven aan de plannen. Hij geeft in april het stokje door aan oud-decaan Scheikundige Technologie Niemantsverdriet, die overigens momenteel in het buitenland verblijft en niet bij de bijeenkomst aanwezig was. Binnenkort kunnen TU/e’ers het proces volgen via een webportal en er wordt een taskforce opgericht met zowel studenten als medewerkers die actief meedenken over de verdere invulling.

Lees meer in het achtergrondartikel in de Cursor van deze week.