De onderbouw in MetaForum waar nu ook studenten klagen over de kou.

Klimaatsysteem MetaForum hapert al weken

Het klimaatsysteem in MetaForum hapert. In de bovenbouw zijn kamers of te koud of te warm. Begin deze week klaagden ook studenten in de onderbouw over kou. Na zes weken sleutelen kan het installatiebedrijf Imtech nog steeds niet aangeven wanneer de problemen zijn opgelost.

MetaForum wordt door de buitenwacht luidkeels bejubeld als een schoolvoorbeeld van het hergebruik van een bestaand gebouw. Deze week drukte de Volkskrant nog een zeer lovende recensie af. Maar de bewoners van de bovenbouw van MetaForum ondervinden al geruime tijd last van de haperende klimaatinstallatie. Op de ene etage komt de temperatuur niet boven de 17 graden uit en op andere etages ligt die rond de 22 à 23 graden. Patrick Groothuis, directeur bedrijfsvoering van Wiskunde en Informatica: “Het is vooral frustrerend omdat we er zelf geen invloed op kunnen uitoefenen. Op dit moment ligt op de meeste kamers de temperatuur wel zo rond de 20 graden. Dit komt omdat de klimaatinstallatie sinds het weekend continue draait. Op sommige kamers zijn ook nog tijdelijk elektrische kacheltjes ingezet.”

De problemen komen voor Groothuis niet helemaal als een verrassing: “Mijn ervaring is dat als je voor zo’n groot gebouw het hele klimaatsysteem goed ingeregeld wil hebben, je al snel een jaar verder bent. Want elk seizoen werkt het anders. Omdat het systeem ook nog is aangesloten op de wko-installatie (warmte-koude-opslag, red.), is het nog eens extra complex. Ook die systemen evolueren voortdurend en ik heb soms het idee dat de monteurs van Imtech met dit project ook een leerproces doormaken.” De communicatie over de voortgang was in het begin ook niet best, aldus Groothuis. “Als Dienst Huisvesting al iets liet weten, was het meestal dat ze het ook niet wisten.”

Ir. Veronique Marks, hoofd Dienst Huisvesting, noemt alle klachten zeer terecht, maar zegt direct dat ook haar dienst voor het oplossen van de problemen is aangewezen op het installatiebedrijf. “Er zijn blijkbaar drie dingen tegelijk verkeerd gegaan, wat het zeer complex maakt. Op dit moment kan ook Imtech me niet vertellen wanneer het systeem goed zal functioneren. Dat komt omdat zij ook nog niet achter de oorzaak zijn  Als noodoplossing draait het systeem nu continue, maar dat is natuurlijk niet wat we willen, ook gezien ons streven naar een duurzaam energiegebruik.”

Marks denkt niet dat de tijdsdruk die op de oplevering van het gebouw lag, een cruciale rol heeft gespeeld. “Het was fijn geweest als we de verhuizing een maand hadden kunnen uitstellen, maar ik zie het niet als een groot drama.” Volgens Marks zijn in de onderbouw de meeste werkplekken van studenten nu ook weer op temperatuur, "al zijn er nog enkele plaatsen waar we het niet warm kunnen krijgen."

Overigens worden door de gebruikers van MetaForum, zowel door studenten als medewerkers, nog een reeks aan andere problemen en ongemakken gemeld: problemen met de wifi-ontvangst; tekort aan stekkerdozen in de onderbouw; zware tussendeuren; te weinig herentoiletten, die daardoor snel vies worden; problemen met de luchtwegen door schimmelvorming na een lekkage en een omslachtig sleutelsysteem. Ook worden vragen gesteld over de grote beslissingsbevoegdheid die architect Joost Ector heeft bij mogelijke aanpassingen in het gebouw.

In de komende papieren Cursor van 29 november wordt aan deze problemen aandacht besteed en geven de verantwoordelijke instanties er antwoord op.