Remco Dijkman. Foto | Bart van Overbeeke

Met de app in de hand over de Brennerpas

De transportsector efficiënter en milieuvriendelijker maken. Dat is het doel van het project dat capaciteitsgroep Information Systems van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences per 1 oktober is gestart. De onderzoekers richten zich onder meer op vrachtwagens zonder lading die veelal zorgen voor een verspilling aan brandstof, onnodige CO2-uitstoot en drukte op het wegennet.

Dagelijks rijden er op de Nederlandse wegen zo’n 500.000 vrachtwagens zonder lading. Gelukkig komen deze lege trucks niet allemaal op hetzelfde moment op de weg, want ze zouden met gemak het 2.500 kilometer tellende snelwegennet in Nederland vastzetten. Maar dreigend fileleed is niet het enige nadeel dat aan de ‘empty miles’ kleeft. Transportbedrijven worden opgezadeld met brandstof- en personeelskosten zonder dat daar verdiensten tegenover staan.

Het wekt dan ook geen verwondering dat een stuk of negen grote spelers op de transportmarkt met IS samenwerkt in een projectteam om de lege ritten aan te pakken. Zoals Portbase, informatieverzamelaar en -verstrekker van de havens van Rotterdam en Amsterdam. En transportbedrijf Jan de Rijk met ruim achthonderd vrachtwagens. De bedrijven leggen bijna twee miljoen euro op tafel. Opgeteld bij de ruim drie miljoen euro die de Europese Unie beschikbaar stelt voor onderzoek, kan Information Systems de komende drie jaar werken aan het zogeheten Green European Transport (GET) Service-project.

Dr.ir. Remco Dijkman is, samen met voorzitter van de capaciteitsgroep IS hoogleraar Paul Grefen coördinator van GET. Volgens Dijkman zijn er geen exacte getallen gekoppeld aan de doelstellingen van het project, zoals de reductie van CO2-uitstoot, maar gaat het om een ‘proof of concept’. “Vanuit wetenschappelijk perspectief ben ik ervan overtuigd dat in theorie een verbetering van tien procent gemakkelijk haalbaar is. Een van de concrete problemen die er speelt, is de beperkte informatievoorziening. Die werkt ‘empty miles’ in de hand. Een groot aantal vrachtwagens naar de haven van Rotterdam komt of gaat leeg. Dat is waanzin. Er is altijd wel een container die onderweg kan worden opgepikt.”

Maar, zo benadrukt hij, er speelt ook een cultureel probleem. “Transporteurs zijn wat huiverig om hun informatie te delen uit angst dat ze marktverlies lijden. Dat is een beperkende en hardnekkige factor. We zullen daar heel specifiek naar kijken om de ‘vrachtwagenjongens’ te overtuigen.”

Het verzamelen en snel doorgeven van informatie is een uitdaging op zich. “Het gaat om enorme hoeveelheden”, erkent Dijkman. “Het betreft vooral vrachtdetails en het oponthoud onderweg.” De informatie komt bovendien van diverse instanties zoals transporteurs, verzekeraars, douane, havenmeesters, de Voedsel- en Warenautoriteit en Rijkswaterstaat. Dijkman: “Smartphones kunnen iedere seconde de locatie en snelheid van elke truck in Europa doorgeven. Maar er zitten gaten in die informatie zodra een smartphone buiten bereik is. En de gegevens zijn vaak niet op het juiste niveau van detail. Zo wil de haven van Rotterdam vooral weten wanneer een truck verwacht wordt en niet waar die truck op ieder moment is.”

Het projectteam, waarin alle partijen samenwerken, wil daarom gefaseerd een platform bouwen dat elke gebruiker op ieder moment de informatie geeft die voor hem of haar relevant is. Dat platform is gebaseerd op bestaande logistieke computersystemen die met verbeterde algoritmes sneller, liefst online, de planning gemakkelijker kunnen aanpassen. Zo kan het hoofdkantoor bij vertraging door files of wachttijd bij de douane de chauffeur op de weg direct inseinen. Binnen een jaar wil IS een prototype van een app afleveren waarmee chauffeurs aansturing krijgen.

Behalve een betere informatievoorziening, gaat het projectteam ook functies ontwikkelen voor het plannen, volgen en sturen van goederentransport. De aandacht gaat daarbij uit naar containervervoer dat, in tegenstelling tot bulkgoederen, erg gevoelig is voor de snelheid van afhandeling.