De opstelling staat vandaag nog in het magazijn.

Startschot voor massaal natuurkundecollege

Achthonderd eerstejaars van de TU/e zullen morgen, dinsdag 13 november, toekijken hoe docent Richard Engeln een ballon met pijl en boog doormidden spietst. Dat doet hij op het podium voor de Blauwe Zaal en hij opent met die demonstratie de reeks colleges Toegepaste NatuurWetenschappen (TNW) voor het Bachelor College. Woensdag komen de resterende zeshonderd eerstejaars aan de beurt.

Dat Technische NatuurWetenschappen op het curriculum van het Bachelor College staat, is volgens docent dr. Richard Engeln niet meer dan terecht. “Wij vinden dat alle TU/e-ingenieurs natuurkunde op het niveau van de wetenschapquiz moeten kunnen meedraaien. Daarom onderwijzen we iedere eerstejaarsstudent in de volgende onderwerpen: wetten van Newton, botsingen, golven, trillingen en lichtverstrooiing. Het laatste college leren we bijvoorbeeld waarom een ondergaande zon rood is en de lucht blauw.”

Bij de colleges TNW worden ook de clickers gebruikt. Engeln: “We geven tussen de vijf en tien inhoudelijke vragen over de stof. Het zijn meerkeuzevragen die in de powerpoint opgenomen zijn. Tijdens het college krijgen mijn collega’s en ik feedback. Begrijpen de studenten nog wat we vertellen? En het is ook handig voor feedback naar de studenten. Na afloop geven we de uitslag van de studenten per persoon, op studentnummer, dus anoniem, weer op OASE. ”

“Ik laat zien wat het effect is van zwaartekracht”, zegt Engeln over de proef die hij live uitvoert tijdens het eerste deel van het massale natuurkundecollege. “De pijl ga ik uitrichten met een laserstraal. Hij moet de ballon, die de appel boven het hoofd van het zoontje van Willem Tell voorstelt, raken. Als ik de pijl afschiet, krijgt hij door de zwaartekracht een afwijking naar beneden. Dan schiet hij onder het masker door. Inderdaad, het masker is van Pinocchio, maar moet Tells zoontje voorstellen. Bij de tweede keer schieten zal op het moment dat ik de pijl loslaat ook het masker, dat aan een draad hangt, losgelaten worden. En dan is het raak.” Tenminste, dat hoopt Engeln; hij kan in het niet even af te sluiten Auditorium niet oefenen. En hij is eerlijk gezegd ‘best nerveus’. Hoewel hij het wel vaker heeft gedaan. “Bij Technische Natuurkunde doen we de proef al vijftien jaar. Nu is het voor het eerst door alle eerstejaars te zien.”

Na de demonstratie verspreiden de achthonderd studenten zich over drie zalen. Woensdag worden er na de proef twee groepen gemaakt van de zeshonderd studenten.