actie in Delft

Te koop tegen elk aannemelijk bod: TU Delft

In protest tegen de bezuinigingen op de basisbeurs zetten studenten van de TU Delft gisteren hun universiteit te koop. Maandagochtend hingen overal op de campus makelaarsbordjes.

Actievoerders van de Delftse studentenvakbond VSSD vragen met hun actie aandacht voor bètastudenten. De bezuinigingen op de studiefinanciering en ov-jaarkaart zullen hen harder treffen dan andere studenten, menen ze. Hun opleiding duurt een jaar langer dan andere opleidingen en is ook zwaarder.

“Op deze manier blijven er  geen ingenieurs meer over”, zegt voorzitter Bas Vollebregt van VSSD. “Als het kabinet bruggen wil slaan, kan dat niet zonder ingenieurs.”

Behalve de makelaarsbordjes hangt er ook een spandoek aan de aula. “Misschien lukt het ook om lichtletters onder het logo van de TU Delft te projecteren, zodat je zelfs vanaf de snelweg kunt zien dat de universiteit te koop staat.”

De universiteit is te koop tegen elk aannemelijk bod. “Want op deze manier komen er toch helemaal geen bètastudenten meer”, voorspelt Vollebregt.

Aan de TU/e wordt de actie gezien als leuk en interessant, maar vrezen de studentengroeperingen dat deze te laat in het besluitvormingsproces komt. “Het regeerakkoord ligt er al”, zegt Mats de Ronde, voorzitter van de Eindhovense Studentenraad (ESR). “Het is natuurlijk altijd goed om een issue onder de aandacht te brengen bij het grote publiek, maar ik denk dat het te laat is om verschil te maken met een soortgelijke actie.” ESR heeft zelf geen actie in de planning.

Net als de ESR stopt ook Groep-één haar tijd liever in de aankomende interne verkiezingen van december, dan in ludieke acties. Voorzitter Lars Beke: “We staan achter de actie van VSSD. Die benadrukt de negatieve effecten van de bezuinigingen voor bètastudenten ten opzichte van alfastudenten. Je wordt met deze maatregel financieel ontmoedigd om voor een bètamaster te kiezen, omdat een technische master twee jaar duurt. Ook de afschaffing van het vrije reizen beperkt de mogelijkheden van jongeren bij hun studiekeuze. Groep-één pleit voor het behouden van de jaarkaart.”