tedx amsterdam award livestreaming eindhoven

TEDxAmsterdam live te volgen aan TU/e

TU/e’ers kunnen op 30 november vanuit het Auditorium live meekijken en -luisteren naar de voordrachten van TEDxAmsterdam. Er is de hele dag een liveverbinding met de hoofdstad, ook is het de bedoeling dat studenten en medewerkers hier zich actief in het evenement kunnen mengen.

De TU/e bracht deze ronde zes TU/e-onderzoeken in voor de TEDxAmsterdam Award. Twee van die zes Eindhovense projecten schopten het tot de top-tien van ‘ideas worth doing’: het project IRWES (Integrated Roof Wind Energy System) van de faculteit Bouwkunde (Alexander Suma/Rossella Ferraro) en Prostate Cancer Diagnostics van de faculteit Electrical Engineering (Massimo Mischi). Beide komen in aanmerking voor een podiumplaats aan het einde van de dag, wanneer twee van deze tien genomineerden, de award-winnaars, een voordracht over hun onderzoek mogen houden.

Volgens prof.dr.ir. Ton Backx van de TU/e, die de livestreaming van TEDxAmsterdam mede organiseert, is er “een redelijke kans dat één van de twee het podium gaat halen”. Volgens hem een mooie extra reden voor TU/e’ers om het evenement live te volgen. “Maar het is sowieso een heel mooi evenement. De TEDx-voordrachten zijn altijd heel inspirerende lezingen die mensen aan het denken zetten. Hoe bouwen we onze maatschappij voor de toekomst zodanig dat je met het overgrote deel van de bevolking een plezierig leven kunt leiden? Allerlei facetten daarvan worden belicht, op een manier die mensen prikkelt, uitdaagt en stimuleert.”

Op de TU/e is er een interactief programma met medewerking van oud-wereldkampioen judo Dennis van der Geest. Aan de hand van vragen, gesprekken en opdrachten kunnen deelnemers een idee uitwerken. Het beste idee wordt aan het einde van de dag opgestuurd naar TEDxAmsterdam.

TEDxAmsterdam vindt plaats op vrijdag 30 november van 09.30 tot 18.00 uur. De twee winnaars van de TEDxAmsterdam Award worden rond 16.15 uur bekendgemaakt.
Het evenement is op het TU/e-terrein live te volgen vanuit collegezaal 2 in het Auditorium. De zaal biedt plaats aan een kleine honderdvijftig mensen.