TU/e krijgt leerstoel 'Business Process Technologies'

De TU/e krijgt een bijzondere leerstoel 'Business Process Technologies'. Deze richt zich op het optimaliseren en automatiseren van bedrijfsprocessen, zodat ondernemingen lagere kosten en betere rendementen realiseren. Eindhovense onderzoekers gaan innovatieve technologieën ontwikkelen waarmee Nederland zijn leidende rol op dit vakgebied kan verstevigen.

De leerstoel wordt gefinancierd door het Amerikaanse bedrijf Perceptive Software en zal worden bekleed door prof.dr.ir. Hajo Reijers van de faculteit Wiskunde & Informatica. Samen met zijn collega prof.dr.ir. Wil van der Aalst zal hij vanaf 2013 twee promovendi gaan begeleiden. De jonge wetenschappers zullen vier jaar onderzoek doen naar ‘multi-dimensional process mining’: het op geavanceerde wijze doorzoeken van gegevensbestanden.

Als tweede focusgebied is ‘social-BPM’ (Business Process Management) gekozen. Onderzocht wordt op welke wijze social media, zoals Twitter en Facebook, kunnen helpen om de samenwerking binnen een bedrijf te verbeteren. En hoe met social media lucratieve kruisverbanden zijn te leggen tussen bedrijven, organisaties en zzp’ers.

Volgens Reijers loopt de TU/e voorop in de wereld op het onderzoeksgebied van Business Process Management (BPM). Toch komt de meeste software nog uit de Verenigde Staten. “Het probleem is dat in Europa toponderzoek te weinig in economische activiteiten wordt omgezet. Omdat Nederland de ambitie heeft om te behoren tot de top van kenniseconomieën, moet het bedrijfsleven nauwer gaan samenwerken met onderwijs. Daarom zijn we zo blij met de samenwerking met Perceptive Software.”

Opmerkelijk genoeg komt deze geldschieter uit de Verenigde Staten. Ondermijnen ze niet hun eigen positie? Reijers denkt van niet. “De TU/e heeft vijftien jaar zeer vruchtbaar samengewerkt met het Nederlandse Pallas Athena. Die leverde software voor de techniek van proces mining die wij in Eindhoven hebben ontwikkeld. Vorig jaar is het bedrijf in Apeldoorn opgekocht door Perceptive Software. De Amerikanen zien grote kansen in het onderzoek van de TU/e en willen beslist met ons verder.”

Dankzij de investering is het mogelijk om jonge wetenschappelijke talenten verder te ontwikkelen en te behouden voor Nederland, betoogt Reijers. Bovendien komt extra geld vrij voor onderzoek naar BPM, zodat de universiteit nieuwe methoden kan ontwikkelen met behulp van innovatieve tools en technologie.

Wat de hoogleraar betreft, komt na vier jaar geen einde aan de bijzondere leerstoel. “We hebben nu een fantastisch tandem staan. In de nabije toekomst hopen we met behulp van Europese fondsen ons team uit te breiden met een aantal postdocs. Zij zouden kunnen werken op het snijvlak van social BPM en multi-dimensional mining.”