Het Erasmus University College wordt gehuisvest in een monumentaal gebouw uit 1923 (voorheen Onderwijsmuseum) aan de Nieuwemarkt in het centrum van Rotterdam.

Achtste university college komt in Rotterdam

Volgend jaar telt Nederland acht university colleges. In september 2013 opent ook het Erasmus University College zijn poorten in de Rotterdamse binnenstad. Volgens de bestuurlijke agenda van de TU/e wordt er eind 2012 een beslissing genomen over de voortgang van een Eindhovens university college. Daar waren plannen voor, maar met de komst van het Bachelor College zijn die in de wacht gezet.

Deze week bepaalde de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) dat de Rotterdamse bacheloropleiding liberal arts & sciences in september 2013 van start mag, meldt Erasmus Magazine. Utrecht, Middelburg, Maastricht, Amsterdam, Tilburg en Den Haag gingen Rotterdam voor. In juli al besloot de NVAO dat ook de Universiteit Twente in 2013 een university college mag beginnen.

De bachelor biedt ruimte voor 225 eerstejaars en gaat 3.500 euro per jaar kosten. Een vwo-diploma alleen is niet genoeg. Alleen studenten die goed kunnen motiveren waarom ze voor de opleiding kiezen, worden toegelaten. Het is de bedoeling dat de helft van hen uit het buitenland komt. Voor een op de vijf studenten is er een beurs.