bouwkunde bedrijvendagen eindhoven

Blik voorwaarts op Bouwkunde Bedrijvendagen

Is er nog wel toekomst in de bouwkunde? Volgens de organisatoren van de Bouwkunde Bedrijvendagen wél. ‘Be the future’ is het thema van het evenement dat op dinsdag 20 en woensdag 21 november voor de dertiende keer plaatsvindt.

Lezingen van oud-studenten en topsprekers in de branche, workshops, één-op-één-gesprekken met vertegenwoordigers van bedrijven en een markt waarop bedrijven (van Hurks tot Heijmans en van Royal HaskoningDHV tot tot Rijkswaterstaat) zich presenteren; dat zijn de ingrediënten van de Bouwkunde Bedrijvendagen.
De dagen zijn bedoeld om het contact tussen studenten en het bedrijfsleven te bevorderen. Bachelorstudenten kunnen zich er alvast oriënteren op wat er zoal mogelijk is in hun richting, afstudeerders kunnen er terecht in een poging een passende stage- of afstudeerplek te veroveren.

Thema van de dertiende editie is ‘Be the future’. De crisis heeft onder meer de bouwwereld hard geraakt en veel studenten vragen zich dan ook af of ze qua opleiding wel de juiste keuze hebben gemaakt, weet Pieter Deijkers, voorzitter van de Bouwkunde Bedrijvendagen.
Op die onzekerheid ligt tijdens het evenement zeker niet de nadruk, stelt hij, “maar het onderwerp komt her en der ongetwijfeld wel ter sprake. In haar voorwoord in onze Bedrijvengids haakt ook minister Spies (Binnenlandse Zaken, red.) erop in dat de sector er momenteel slecht voor staat, maar dat het moment eraan komt dat de vraag weer gaat aantrekken”. De enige manier om je toekomst te voorspellen, is door deze zelf te creëren, zo onderstreept de organisatie het thema dan ook op haar website.

De dagen zijn in eerste instantie gericht op bouwkundestudenten aan de TU/e, maar zijn ook toegankelijk voor studenten van vergelijkbare opleidingen elders en van andere studierichtingen, zegt Deijkers.

Voorgaande edities trokken gemiddeld zo’n vierhonderd studenten, die volgens de voorzitter vooral op de bedrijvenmarkt en de lezingen afkwamen. Hoewel hij geen exacte cijfers paraat heeft over hoeveel studenten tijdens het evenement bijvoorbeeld een stage- of afstudeerplek weten te regelen, zijn er volgens hem “aardig wat” studenten blijven plakken bij een bedrijf, “vooral door het volgen van workshops of deelname aan de gesprekkenronde”.

Kijk voor het volledige programma, meer informatie en aanmelden op de site.