Chinese gemeenschap viert Mid-Autumn Festival

Het Mid-Autumn Festival is al drieduizend jaar oud en op zondagmiddag 14 oktober wordt het ook aan de TU/e gevierd. De Association of Chinese Students and Scholars in Eindhoven (ACSSE) viert dit feest in het Auditorium met voorstellingen, spelletjes en gratis maancakejes. De organisatie hoopt ook op een ruime belangstelling van buiten de Chinese gemeenschap.

Het Mid-Autumn Festival en het Chinese Nieuwjaar zijn voor de Chinese gemeenschap in Eindhoven dé belangrijkste feesten van het jaar. Het zijn traditionele feesten waarbij families samenkomen en waarbij in China zelf vaak chaotische toestanden ontstaan in het openbaar vervoer wanneer mensen vanuit de stad terugkeren naar hun familie op het platteland. Van zo’n chaos zal op zondag 14 oktober in het Auditorium geen sprake zijn, zo verzekert Zhiyuan Zheng, tweedejaar masterstudent bij Industrial Design en medeorganisator van het festival.

Volgens Zheng zal het evenement, dat van 14.00 tot 17.00 uur plaatsvindt, gevuld zijn met onder meer dans en zang en zullen tussen de optredens door spelletjes georganiseerd worden die bedoeld zijn om het ijs te breken tussen de aanwezigen. Dit jaar zal ook een groot deel van wat er plaatsvindt worden toegelicht in het Engels. “Vorig jaar was Mandarijn de voertaal, waardoor buitenstaanders nauwelijks iets meekrijgen van wat ze te zien en te horen krijgen”, zegt Zheng. “Dat gaan we dit jaar echt anders doen, er zal veel in het Engels vertaald en toegelicht worden.” Mede daarom hoopt de organisatie ook op een ruime belangstelling van buiten de Chinese gemeenschap.

Onlosmakelijk verbonden aan het Mid-Autumn Festival zijn de maancakejes. Deze zullen zondagmiddag dan ook volop aanwezig zijn en ze zijn gesponsord door de Chinese ambassade. Volgens Zheng zijn ze in China in zeer veel verschillende vormen en smaken verkrijgbaar. Het is daar een cultuur op zich. Ze zijn bedoeld als een offer aan de maan. Want op dat hemellichaam en de daarmee samenhangende maankalender, die China officieel tot 1912 gebruikte, zijn beide grote feesten gebaseerd.

Wie van plan is om zondag ook een kijkje te komen nemen in het Auditorium, wordt verzocht om dat even te laten weten via board@acsse.nl. Dan kan de organisatie daar rekening mee houden.