OASE

Problemen OASE: aanmeldtermijn tentamens verlengd

De digitale leer- en werkomgeving van de TU/e, OASE, is dit weekend door technische problemen lange tijd niet of nauwelijks bereikbaar geweest. Aangezien de deadline voor aanmelding van de tentamens van het eerste kwartiel op zondag lag, is besloten de aanmeldtermijn met twee dagen te verlengen.

De problemen met OASE duurden van zaterdagmiddag twaalf uur tot zondagavond acht uur. Volgens drs. Frank Vercoulen van STU wordt naar de precieze oorzaken nog gezocht. “We hebben inmiddels al wel geconstateerd dat doordat de storing in het weekend optrad, de meldingen niet snel genoeg zijn opgepakt. Dienst ICT en STU (het Onderwijs en Studenten Service Centrum, red.) hebben de procedures aangescherpt, zodat deze situatie in de toekomst vermeden wordt.” Er is volgens Vercoulen inmiddels een mail naar alle studenten verstuurd dat de aanmeldtermijn voor tentamens is opgerekt tot dinsdag 23 oktober, 24.00 uur.

Studentenfractie Groep-één heeft tijdens het weekend al een online petitie geopend, waarop vanmiddag om half drie al 1649 reacties binnen waren. Tijdens de lunchpauze hebben vertegenwoordigers van de studentenfractie deze petitie aangeboden aan CvB-lid mr. Jo van Ham, die ter plekke zijn excuses aanbood voor het ongemak.

Fractievoorzitter Lars Beke van Groep-één noemt de timing van de storing ongelukkig. “We zitten vlak voor de eerste tentamenperiode en studenten konden afgelopen weekend dus niet bij hun studiemateriaal, terwijl velen dit weekend ongetwijfeld nog hard hadden willen studeren. Dat is door de storing behoorlijk bemoeilijkt.”

Hoewel bij Groep-één regelmatig meldingen binnenkomen dat OASE niet naar behoren functioneert, is daar volgens Vercoulen bij STU niets van bekend. “Voor zover ons bekend is OASE ook in drukste periode van het jaar, in augustus-september, altijd goed bereikbaar geweest.”