Stress verlagen en sfeer verhogen met licht

Het Intelligent Lighting Institute (ILI) van de TU/e zou vandaag en morgen op het Stratumseind metingen uitvoeren om te kijken of een lichtinstallatie van het bedrijf Lux Lab daadwerkelijk stressverlagende effecten heeft. Maar omdat PSV vanavond aantreedt tegen het Zweedse AIK Solna is de test met de zestien meter hoge lichtpiramide verzet naar begin november.

Ellen de Vries van het Eindhovense bedrijf Lux Lab heeft in samenspraak met de gemeente Eindhoven een zestien meter hoge piramide ontwikkeld, die op het Stratumseind de sfeer moet verhogen en die bij het uitgaanspubliek het stressniveau naar beneden zal brengen. Om te meten of dat laatste aspect ook daadwerkelijk wordt verwezenlijkt, riep De Vries de hulp in van het Intelligent Lighting Institute (ILI).

“Als ILI zijn we betrokken bij dit experiment om te kijken hoe we het effect van licht zouden kunnen meten”, zegt hoogleraar Elke den Ouden, die vanuit de faculteit Industrial Design betrokken is bij het interfacultaire lichtinstituut. “We gaan in dit geval het hartritme meten via vingersensoren. Universitair hoofddocent Pierre Cluitmans is vanuit de faculteit Electrical Engineering betrokken bij de metingen en de verwerking van de data. Hieruit moeten straks de fluctuaties in stressniveaus zijn af te leiden. De lichtexploraties van Lux Lab zijn ook bedoeld om gesprekken aan te gaan met alle stakeholders op het Stratumseind als een inleiding naar een onderzoek en inventarisatie van de behoeften die daar leven.”

Ellen de Vries zag mogelijkheden om met inbreng van haar expertise bij te dragen aan een verbetering van het Stratumseind. “Die uitgaanslocatie is in de loop der jaren verworden tot een wat ontnuchterend straatje met vreetschuren en cafés", aldus De Vries, die vanuit de praktijk en bij Philips haar kennis over licht heeft opgedaan. Met deze lichtinstallatie wil ik de sfeer verhogen en stress zien te verlagen.” Op de zestien meter hoge piramide zullen volgens De Vries natuur- en stadsbeelden te zien zijn. Ook zullen er bijpassende geluiden bij afgespeeld worden.

De test in samenwerking met ILI staat nu gepland voor 1  en 2 november. Met het convenant dat ILI aan het begin van deze week heeft afgesloten met de gemeentebesturen van Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam, heeft dit project geen directe connectie. Den Ouden: “Het convenant heeft betrekking op kennisuitwisseling, waarbij het project aan het Stratumseind één van de projecten is die in Eindhoven lopen en waarover we kennis kunnen uitwisselen met de andere steden. Maar het convenant gaat ook over andere onderwerpen die voor gemeentes van belang zijn, zoals bijvoorbeeld lichtmanagement. Het is dus wel met elkaar verbonden, maar indirect.”