TU/e opent met partners kantoor in Brussel

Met haar Europese partneruniversiteiten uit Duitsland, Denemarken en Zwitserland, verenigd in het samenwerkingsverband EuroTech Universities, opent de TU/e morgen een kantoor in Brussel. Het kantoor zal permanent bezet zijn en Gerard Verschuren van het Innovation Lab is er namens de TU/e twee dagen per week aanwezig.

Met het afnemen van de eerste geldstroom en het wegvallen van bijvoorbeeld onderzoekssubsidies die nog kortgeleden werden betaald uit de aardgasbaten, de zogeheten FES-gelden, wordt het voor Nederlandse universiteiten en onderzoekers steeds belangrijker om ook de pijlen te richten op de Europese vleespotten. Het is daarom niet vreemd dat de TU/e samen met de Technische Universiteit München (TUM), de Technische Universiteit van Denemarken (DTU) en de Ecole Polytechnique Fédérale in Lausanne (EPFL), verenigd in het samenwerkingsverband EuroTech Universities, op donderdag 11 oktober een kantoor opent aan de Brusselse Square de Meeûs 23.

Gerard Verschuren van het Innovation Lab reist vanaf nu twee dagen per week naar Brussel om de belangen van het TU/e te vertegenwoordigen in de Belgische hoofdstad. Maar de vier universiteiten hebben ook gezamenlijk gezorgd voor een permanente vertegenwoordiger in de persoon van dr. Andrew Sors, een Britse onderzoeker die veel ervaring heeft op het gebied van de Europese onderzoeks- en technologiepolitiek. Verschuren: "Sors is zeer goed ingevoerd en heeft al ruim dertig jaar werkervaring voor de Europese Commissie. Elke universiteit bepaalt zelf op welke manier zij vertegenwoordigd zijn in Brussel. München zet er fulltime een vertegenwoordiger neer en Lausanne kiest net als de TU/e voor iemand voor twee dagen in de week. Maar we staan er alle vier in als gelijkwaardige partners."

Op dit moment kan Verschuren nog moeilijk een compleet beeld schetsen van zijn dagelijkse werkzaamheden. "Dat zal zich de komende periode gaan ontwikkelen. Ik ga ongetwijfeld veel bijeenkomsten en evenementen bezoeken die voor ons mogelijk interessant zijn. Daar zal ik informatie verzamelen en die koppel ik hier in Eindhoven terug aan de belanghebbenden. Onze drie Strategic Area's zullen daarbij een belangrijke leidraad zijn. Met het onderzoek dat wij op die gebieden uitvoeren en dat wij als uniek en nieuw zien, zijn in Brussel mogelijk deuren open te krijgen."

Brussel is overigens geen onbekend werkterrein voor Verschuren. "Ik kwam er al met enige regelmaat, maar nu wordt het echt een structureel deel van mijn werkzaamheden. Dat ik er nu een thuisbasis heb is heel fijn. Met mijn collega's van de andere drie universiteiten moet er ook een soort kruisbestuiving ontstaan. En wat ook interessant is: Brainport heeft al een kantoor in Brussel, en die komen nu bij ons onderhuren."

Bij de opening morgen zijn vanuit de TU/e collegevoorzitter Arno Peels en rector Hans van Duijn aanwezig. Zij worden vergezeld door een viertal decanen en door enkele onderzoekers en enige vertegenwoordigers van de ondersteunende diensten.