mitoplicator vabrema biosystems accenture innovation awards

TU/e-spinoff genomineerd voor publieksprijs Accenture

TU/e-spinoff VABREMA Biosystems is genomineerd voor de publieksprijs van de Accenture Innovation Awards. Het bedrijf werd, samen met een twintigtal concurrenten, door een vakjury geselecteerd uit in totaal ruim veertienhonderd inzendingen.

VABREMA werd opgericht in september 2009, na onderzoek van de TU/e-faculteiten Electrical Engineering en Biomedische Technologie naar de invloeden van elektrische velden op biologische cellen. Het onderzoek leverde volgens Joffry Maltha van VABREMA mooie resultaten op: cellen bleken sneller te gaan groeien als ze, heel kort, worden blootgesteld aan elektrische velden met heel hoge vermogens. De resultaten werden gepatenteerd, er volgde een valorisatietraject en er werd een bv opgericht. Daarna werd een prototype gebouwd en getest.

Sinds juni heeft VABREMA een commercieel product: de MITOPLICATOR, een apparaat waarin cellen kort met een elektrisch veld worden behandeld waarna ze worden uitgezet in een kweekreactor. Een interessante vinding voor de farmaceutische industrie, stelt Maltha - een tak die volgens hem sterk groeit, maar tegelijkertijd onder stevige financiële druk staat. “Veel medicijnen worden tegenwoordig geproduceerd met behulp van celkweek en dat is één van de duurste dingen die je kunt doen. Biologische cellen zijn gewoon heel traag; een cel deelt ongeveer eens per dag. Als je die cellen een behandeling geeft met een elektrisch veld, gaan ze veel harder lopen.”

VABREMA mikt uiteindelijk op een halvering van de productietijd. Ook streeft het bedrijf ernaar zijn apparaat op termijn te integreren met kweekreactors. Klanten zijn momenteel vooral de laboratoria van biofarmaceutische bedrijven. Uiteindelijk hoopt het bedrijf ook universiteiten en ziekenhuislabs te bedienen.

VABREMA hoorde afgelopen september dat het kanshebber is bij de Accenture Innovation Awards. Een vakjury nomineerde vijfentwintig bedrijven, onderverdeeld in vijf sectoren, die meedingen naar zowel een vakprijs als een publieksprijs. De vakprijs is inmiddels vergeven, weet Maltha, maar voor de publieksprijs is VABREMA nog in de race.

De concurrentie in de categorie Health & Public Service is echter stevig - niet eens zozeer omwille van de inhoud, maar vanwege de grootte van enkele medekanshebbers, zoals het ministerie van Defensie en uitkeringsinstantie UWV. “UWV heeft volgens mij haar volledige personeelsbestand gemobiliseerd om te stemmen”, stelt Maltha, “dan wordt het lastig. Maar we gaan het natuurlijk wel proberen”.
VABREMA Is een klein pr-offensief gestart om zoveel mogelijk mensen aan te sporen via 'social voting' te stemmen. “Maar ik heb het idee dat veel mensen de site en de manier van stemmen niet helemaal snappen. Het is allemaal niet heel overzichtelijk.”

Op 8 november worden de publieksfavorieten in elke categorie bekendgemaakt. Tastbare prijzen zijn er trouwens niet; de winnaars moeten genoegen nemen met de eeuwige roem en eventuele ondersteuning vanuit Accenture bij de doorontwikkeling van hun product of dienst.
Maltha is echter allang blij met de pr die de verkiezing oplevert. “Voor een onbekend, startend bedrijf als wij is alles wat meer naamsbekendheid geeft welkom.”

Klik hier om de videopitch van Maltha namens VABREMA te bekijken en om te stemmen. Dit kan onder meer via de social-mediabuttons onder het filmpje.