Jargon

Van welk onderwijswoord krijg jij kippenvel?

Wordt het kennisvalorisatie, opleidingenassortiment of toch profileringstransparantie? Het blad van de hogeschool Rotterdam is op zoek naar het lelijkste onderwijswoord.

Ter ere van de 100ste editie en het tienjarige bestaan selecteerde Profielen, het magazine van de Hogeschool van Rotterdam honderd lelijk onderwijswoorden. Wekenlang nam hoofdredactrice Dorine van Namen allerhande documenten door op zoek naar vage termen en onderwijsjargon. Van stukken van het ministerie tot aan rapporten van de reviewcommissie.

“Iedere dag een half uurtje. Elke keer als ik licht misselijk werd en dacht: dat is er weer één, schreef ik het woord op.” Zo ontstond een lijst van honderd lelijke woorden. “Met lelijk bedoel ik dat je echt geen idee hebt wat er staat of wat de term betekent. Een woord als actieregel klinkt misschien wel normaal, maar wat is het?” Samen met de redactie selecteerde ze een top tien. “Volledig gebaseerd op onze persoonlijke afkeur.”

Naast kennisvalorisatie, opleidingenassortiment, actieregel en profileringstransparantie maken ook de termen geharmoniseerde curriculumopzet, zwaartepuntvorming, innovatieimplementatie, innovatieve crossovers, throughput en eigen-regiemodel kans op de titel lelijkste onderwijsterm.

De winnaar en de volledige lijst worden in het jubileumnummer bekend gemaakt. Deze editie verschijnt op 13 november. Tot 31 oktober kan er worden gestemd op de site of via facebook.