Het oude hoofdkantoor van Wooninc. aan de Onze Lieve Vrouwestraat in Eindhoven.

Zestig studentenwoningen op loopafstand campus

Goed nieuws voor studenten die op zoek zijn naar woonruimte in Eindhoven: Wooninc. gaat in haar oude hoofdkantoor aan de Onze Lieve Vrouwestraat de werkruimtes verbouwen tot studentenwoningen. Dat moet, vlak in de buurt van de TU/e en Fontys, zestig zelfstandige huurstudio’s opleveren.

De woningcorporatie heeft deze week laten weten dat de vergunning voor de verbouwing binnen is. Als alles volgens plan verloopt start de verbouw van het project ‘OLV8’ begin 2013. In het gebouw dat vier verdiepingen telt, komen zestig zelfstandige huurstudio’s, variërend van 23 tot 55 vierkante meter. In het complex komt een wasserette voor gemeenschappelijk gebruik en mogelijk draadloos internet. In samenspraak met de toekomstige bewoners wordt bekeken of een gemeenschappelijke ruimte gewenst en te realiseren is.

De begane grond van OLV8 wordt verhuurd als commerciële ruimte zodra de verbouwing klaar is. De studio’s worden verhuurd via Kansrijkhuren. Ongeveer de helft van alle huurders zal een 'campuscontract' tekenen. De studenten zijn dan verplicht om binnen zes maanden na beëindiging van de studie de woonruimte te verlaten.

Volgens Wooninc. blijkt uit eigen onderzoek onder ruim 450 studenten een overweldigende belangstelling voor de huurstudio's. Dat is mede te danken aan de gunstige locatie. OLV8 ligt tegenover Hogeschool Fontys, op loopafstand van het centrum en de TU/e. Driekwart van de ondervraagde jongeren geeft aan dat zelfstandig wonen de belangrijkste reden voor hun interesse is. Een meerderheid daarvan wil het liefste een studio met eigen voorzieningen.

De huurprijs moet nog bepaald worden, maar zal rond vierhonderd euro per maand liggen. Er is huurtoeslag mogelijk, zo laat Wooninc weten.