discovery festival eindhoven technische universiteit

"Echt héél experimenteel' op Strijp-S

Je eigen minirobot bouwen, meedoen aan een slaap- of zwermexperiment, naaktmodellen tekenen 'onder invloed van' muziek en bewegende beelden - het kon vanavond, vrijdag 28 september in het Klokgebouw tijdens het eerste Eindhovense Discovery Festival.

"Ik weet het niet, hoor. Je kunt allemaal dingen doen en zo - het is wel echt héél experimenteel allemaal." Aan de voet van de trap staat een meisje, intussen druk gebarend, in haar iPhone te schreeuwen. Op de achtergrond knettert de Tesla Coil, de blikseminstallatie van de TU/e-faculteit Electrical Engineering waarmee een handvol gelukkige prijsvraagwinnaars vanavond mag 'duelleren'. Geduldig naaien vierdejaars student Roy Piepers en onderzoeker Guus Pemen keer op keer met ijzerdraad het gaaspak dicht waarin de bliksembattelaars veilig de kooi rond de installatie kunnen betreden.

Experimenteel is het Discovery Festival ('experiment, science, art, music') zeker. Sowieso vindt het evenement, 'een uitgaansnacht met inhoud', vanavond voor het eerst in Eindhoven plaats (tegelijk met Discovery Festivals in geboortestad Amsterdam en medenieuwkomer Rotterdam). Bezoekers kunnen in het Klokgebouw -met een plattegrond en biertje in de hand- kijken naar, proeven van, leren over en deelnemen aan de meest uiteenlopende wetenschappelijke experimenten en goed te behappen stukjes onderzoek.
De TU/e neemt een flink deel van het programma voor haar rekening met diverse korte presentaties (van onder anderen Gerrit Kroesen, Carlo van de Weijer, Remco van de Hofstad en Masi Mohammadi), doorlopende demonstraties en workshops.

Rond elven 's avonds staat de teller op zo'n duizend festivalgangers, gokken de dames bij de ingang van het Klokgebouw. Maar daar komen er volgens hen nog wel een paar honderd bij: "Er komt straks nog een wisseling van het publiek". De Eindhovense Broke Crew neemt, samen met diverse muzikale gasten, het swingende nachtprogramma in het Klokgebouw voor haar rekening. De diverse onderzoeksopstellingen en dergelijke zijn tegen die tijd buiten bedrijf en opgeruimd.

Gerrit Kroesen, hoogleraar plasmafysica aan de TU/e-faculteit Technische Natuurkunde, laat het feestgedruis aan zich voorbijgaan en houdt het rond elf uur voor gezien. Hij is dan ook al de hele dag in touw op Strijp-S; Discovery kende, naast het hoofdprogramma 's avonds en 's nachts, ook een 'daylight'-versie voor een paar honderd middelbare scholieren uit de regio.
Terwijl Kroesen zijn jasje aantrekt en richting parkeergarage loopt, checkt Mitchel van Dinther pas net in. "Maar ik sta waarschijnlijk op de lijst als 'JamesZoo'." Voor de dj en het tweede-ronde-publiek van het festival is de avond nog piep- en piepjong.

'Rondje' Discovery Festival incl. Tesla Coil

'Tingle' en 'Kasmin' @Discovery Festival Eindhoven