beveiliging staat onderzoek kluisjes metaforum

Beveiliging staakt onderzoek lockers MetaForum

De beveiliging heeft haar onderzoek naar de werking van de kluisjes in MetaForum gestaakt. Een Bedrijfskundestudent gaf vorige week te kennen dat hij met zijn campuskaart andermans kluisjes had kunnen openen. Bij een controle werden vervolgens twee defecte kluizen ontdekt, maar volgens beveiligingshoofd Mirjam Jahnke staat niet vast dat dit de kluizen waren die de genoemde student open had gekregen.

Het blijft “een lastig <link http: www.cursor.tue.nl nieuwsartikel artikel beveiliging-onderzoekt-kluisjes-metaforum external-link-new-window externe link in nieuw>verhaal”, stelt ing. Mirjam Jahnke, gebouwbeheerder van MetaForum en hoofd van de TU/e-beveiliging. “We hebben de betreffende student gesproken en hij kon niet meer precies vertellen welke handelingen hij had verricht en welke kluizen hij allemaal geprobeerd heeft.”De beveiliging nam de lockers desondanks onder de loep en stelde vast dat twee daarvan een storingsmelding gaven. “Die gingen dus niet op slot. Iemand heeft wel zijn pas aangeboden, zijn spullen in de kluis gedaan en vervolgens de hendel naar links getrokken in de veronderstelling dat de kluis daarmee dicht was. Een defecte kluis blijft op zo’n moment echter piepen, maar dat heeft de gebruiker waarschijnlijk niet gehoord.”Volgens Jahnke hebben zij en haar collega’s “een hele batterij kluizen” geprobeerd, “maar er ging er niet één open”. De twee kluizen met de storing bevonden zich in elk geval in hetzelfde blok als de kluisjes die student Jeroen Coelen naar eigen zeggen had kunnen openen, maar volgens Jahnke is niet te achterhalen of het dezélfde waren.Voor de beveiliging is daarmee de kous vooralsnog af, laat Jahnke weten. Ze wil nog wel benadrukken dat bezoekers van MetaForum zelf verantwoordelijk zijn voor een juist gebruik van de lockers. “Soms staan mensen te kletsen en horen ze de piepjes niet die een kluis geeft als die niet goed is gesloten. Ik wil iedereen dan ook op het hart drukken: controleer altijd nog even of je kluis ook echt dicht is.”