Dag en nacht stressen op de Hockenheimring

In een weekend met veel technische problemen haalde University Racing Eindhoven een twintigste plek bij Formula Student Germany. Het herbouwen van de batterij bracht een tijdnood met zich mee waar het team het hele weekend last van had. Maar iedereen heeft kunnen zien dat URE08 potentie heeft.

“We hadden veel technische problemen. Dat begon al bij vertrek, toen de bus kapot ging. Binnen twee uur hadden we vervangend vervoer geregeld en alles overgeladen.  Daardoor kwamen we later aan en moesten we ons schema sneller doorlopen. Dit is natuurlijk ontzettend vervelend, maar geen wereldramp." Teamlid Bram van de Schoot vertelt hoe de FSG is verlopen. "Maar op dinsdagavond kregen we ook problemen met de batterij waardoor bijna de helft van de batterij moest worden vervangen. Het herbouwen van de batterij heeft ons de hele woensdag gekost."

Gelukkig betaalde het harde werken zich uit en haalde URE het om nog mee te doen aan de bochtenproef, het zogenoemde skid pad. "Na de winst van vorig jaar en de succesvolle testdagen, moesten we het daar waar maken.  We werden vijfde. Na de skid pad kregen we opnieuw problemen met de batterij en dit bleef ons het hele weekend achtervolgen. Hierdoor hebben we niet de volle potentie van de auto gebruikt. Maar de concurrenten hebben gezien dat we nog steeds goede auto’s kunnen bouwen in Eindhoven."

Het viel URE tegen datze veel tijd verloor aan de reparatie van de batterij. "We kwamen met alles wat in tijdnood. De nachtelijke uurtjes en het hete weer, vrijdag zelfs 38 graden Celsius, maakten het ontzettend zwaar.”

Het speerpunt van URE08 is het gewicht van de wagen en dat werd door de jury goed gewaardeerd. De positieve feedback bij de presentatie deed Van de Schoot goed. "Het is helaas niet verlopen zoals we gehoopt hadden. Toch heeft iedereen kunnen zien dat de auto veel potentie heeft. Af en toe was het flink balen maar we hebben als team hard gewerkt en het is gelukt de moed erin te houden."

Bij de pakken neerzitten zal URE zeker niet doen. "We gaan goed evalueren en daarna gaan we de auto verbeteren zodat we het laatste weekend van augustus in Spanje wel voor de winst kunnen gaan.”