De vier TU/e'ers met de 'record-Tesla'.

TU/e-studenten vestigen afstandsrecord met Tesla

TU/e-studenten Werktuigbouwkunde hebben een Europees afstandsrecord gevestigd met een Tesla Model S. De vier legden met de elektrische auto, zonder bijladen, een afstand van 625,5 kilometer af.

De Vaalserberg in Limburg was op de late dinsdagavond 21 augustus het startpunt voor Frank Evers, Joep Alleleijn (beiden masterstudent Systems & Control), Kevin van Bergeijk en Koen Meeusen (masterstudenten Automotive). Vanuit daaruit reden ze naar Amsterdam, over de Afsluitdijk naar Friesland en door naar Almere.

Een week voor de recordpoging maakten de studenten al een proefrit met de auto om het verbruik bij verschillende snelheden te testen. Voor de uiteindelijke test werden onder meer de banden stevig opgepompt (goed voor de rolweerstand), werd de helderheid van het display in het dashboard naar beneden gezet, climate control uitgeschakeld en werd onderweg niet te hard opgetrokken.

Op een provinciale weg in Friesland schroefden de studenten hun snelheid uiteindelijk iets omhoog, enigszins tegen hun strategie in, om de rits toeterende automobilisten achter zich tegemoet te komen. Frank Evers: “Het idee was om op de N-wegen veertig te rijden, maar daar zijn we toch maar zestig gaan rijden. Vooral in de ochtendspits hebben mensen toch wat haast.”

De ruim 625 kilometer werd afgelegd met een gemiddeld verbruik van 127 wattuur per kilometer. De auto kwam woensdagmiddag, na negentien uur rijden, in Almere al kruipend naar het einde: “In schildpaddenmode kwam ie hier aangekrabbeld”, vertelt Evers.

De recordpoging was een stunt van van Athlon Car Lease. Het bedrijf polste TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch (tevens Tesla-fanaat) of die niet wat studenten kon vinden die de uitdaging wilden aangaan. Evers was direct aan boord: “Ik was al heel enthousiast over de Tesla. In mijn ogen heb je straks de elektrische auto vóór en ná de Tesla Model S; ik denk dat veel fabrikanten de architectuur en techniek van die auto zullen gaan volgen. De CEO van Tesla Motors, Elon Musk, spreekt ook heel erg tot de verbeelding. Ik geloof echt dat hij dit doet vanuit oprechte overtuiging, dat spreekt uit alles wat hij doet. In mijn ogen is hij de nieuwe Steve Jobs.”

Voor Evers was het de eerste keer dat hij achter het stuur van een Tesla zat. “De auto heeft heel veel vermogen, dat voel je al bij nul kilometer per uur. Echt heel erg kicken.”

Het wereldrecord, ruim 681 kilometer, is in handen van Amerikanen. Bij deze recordpoging werd gemiddeld negenentwintig kilometer per uur gereden; de Eindhovense studenten reden met een hogere gemiddelde snelheid.

Voor zover Evers weet, krijgt het afstandsrecord van de TU/e-studenten nergens een officiële vermelding. “Maar de claim dat dit de langste afstand is die in Europa met een Tesla is afgelegd, kunnen we wel maken. Sowieso zijn de afgelopen weken pas de eerste Tesla’s in Europa’s afgeleverd, in Nederland en Noorwegen. Onze rit was nog vóór die eerste levering in Nederland.”

Zie het filmpje hieronder; voor meer video's klik hier.