De poster van LILITH.

Doppio brengt eerste speelfilm

‘P.S.’ is de titel van de eerste speelfilm van Doppio, half januari te zien in filmhuis De Zwarte Doos op het TU/e-terrein. De studententoneelvereniging speelde al langer met het idee voor een film en vond regisseur Gegam Soghomonyan bereid om de uitdaging aan te gaan. De korte film wordt onder meer vertoond in een combideal met een andere nieuwe productie van Doppio, het teksttoneelstuk ‘LILITH’.

Cabaret, bewegingstheater, teksttoneel, theatersport; Doppio probeert haar leden elk jaar verschillende soorten producties aan te bieden, vertelt pr-commissaris Anne Dubbelman. Zo kunnen ze zelf kiezen wat hen het meest ligt of waarin ze zich willen verdiepen.
Een film stond al een tijdje op het wensenlijstje, er bleek onder leden ook veel animo voor, “maar je hebt ook een regisseur nodig die dat wil proberen en die dat kán”. Die creatief leider vond Doppio in Gegam Soghomonyan, die eerder al teksttoneelstukken voor de vereniging regisseerde.

‘P.S.’ gaat over een pakketje dat door een medewerker van de post wordt weggebracht. “De film speelt vanuit dat pakketje, dat op allerlei plaatsen komt en waarmee van alles gebeurt. Eigenlijk een heel minimalistisch uitgangspunt”, vertelt Dubbelman. In de film, die een klein half uur duurt, spelen zeven leden van Doppio mee, deels (oud-)TU/e-studenten.

Een andere nieuwe productie van de vereniging verhaalt over Lilith, de eerste vrouw van Adam. Dubbelman: “Lilith wilde als gelijkwaardig worden gezien en daar was Adam het niet mee eens.” De regie van het stuk, waarin zes Doppio-leden op de planken staan, is in handen van Femke Veltman.

‘LILITH’ is een teksttoneelstuk, waarin nadrukkelijk aandacht is geschonken aan het omgaan met de tekst in de voorstelling. “Hoe geef je beeld door je tekst? Wat kún je allemaal met je stem, welk gevoel kun je met verschillende tonen creëren - daar zijn cursisten mee gaan experimenteren”, verduidelijkt de pr-commissaris.

‘LILITH’ is op 18 en 19 januari in totaal drie keer te zien in het Gaslab. De film ‘P.S.’ draait op 16, 17 en 18 januari. De entree voor beide producties bedraagt acht euro (vier euro voor studenten), maar Doppio biedt ook een combiticket voor 18 januari, waarmee eerst de film kan worden bezocht, gevolgd door de voorstelling in het Gaslab. Een combiticket kost twaalf euro; studenten betalen de helft. Kaarten kunnen online worden gereserveerd.

Cursor mag een set van twee combitickets voor 18 januari weggeven. Kans maken? Stuur ons een mail o.v.v. ‘Winactie Doppio’. Inzenden kan tot en met zondag 15 december, we maken de winnaar de volgende dag bekend.