Een impressie van een ijskoepel. Deze is gebouwd in Japan.

Klaar voor de Finse ontberingen

Zondag 29 december is het zover: TU/e-studenten Bouwkunde en verschillende vrijwilligers vertrekken naar het Finse Juuka om daar de kou te trotseren. Hun doel: een ijskoepel met een basis van dertig meter en een hoogte van tien meter bouwen van vezelversterkt ijs, het zogeheten pykrete. Masterstudent Jorrit Hijl, één van de initiatiefnemers: “Het is geweldig hoe de voorbereiding loopt. We hebben er enorm veel zin in.”

Touwnetten, blowers, sculpturen en –niet in de laatste plaats- de TU/e-vlag voor op een groepsfoto. Alle benodigde spullen worden morgen per aanhanger vervoerd naar Antwerpen om daar met de auto de boot op te gaan richting Finland. Een week later volgen de studenten.

Zo’n dertig personen gaan eerst aan de slag met het inrichten van de bouwplaats, daarna gaan ze bouwen aan een koepel met een basis van elf meter, om aansluitend van start te gaan met de dertig-meter-variant. Er wordt 24 uur per dag gebouwd en de bouwers wisselen elkaar elke drie uur af. Het is de bedoeling dat de gigantische creatie op vrijdag 17 januari helemaal klaar is.

De volgende avond is er een grootse opening, waarbij de koepel mooi verlicht zal worden in samenwerking met Philips. De plaatselijke bewoners kunnen dan met alle bouwers in de koepel een feest bijwonen. Naar verwachting is er plek voor zo’n vijfhonderd personen. De kleine en grote koepel worden omringd door ijssculpturen die bouwkundestudenten hebben gemaakt. De Nederlandse performer 'Ice Queen' Benchellal verzorgt de openingsact en er treedt een plaatselijke dj op.

Het project heeft al heel wat voorbereiding gekost. Jorrit Hijl: “We hebben al eens geoefend in Snow World in Landgraaf en volop sponsoren geworven en ook ter plekke in Finland veel contacten gelegd. De plaatselijke bevolking helpt ons enorm. Zo heeft de houtzagerij de voor ons essentiële houtvezels bewaard. Daarvan hebben we zo’n veertig kuub nodig. Ook krijgen we van de plaatselijke steenmijn hele warme overalls.” De bouwers krijgen te maken met temperaturen tegen de -30 graden Celsius.

‘Vezelversterkt ijs’ was een jaar geleden al het onderzoeksonderwerp van Remy Houben en Frank Janssen, twee eerdere afstudeerders bij Building Technology. Jorrit Hijl en Roel Pluijmen, die nu bij Bouwkunde afstuderen, hebben dit verder opgepakt. Zij staan daarbij onder leiding van ir. Arno Pronk, universitair docent Structural Design. Ook al is het waarschijnlijk de grootste koude koepel die ooit is gebouwd, een Guinness-erkenning er niet in. Dit heeft ermee te maken dat het ijs met vezels is versterkt.

Vanaf 6 januari vind je op deze site foto's.