Stijn en Peter Fijn in de Ether. Actie Lucid voor Serious Request.

Radio maken en een treinspel spelen voor het Glazen Huis

Het één is een oud en vertrouwd recept, het ander is niet meer dan een try out te noemen. Zie hier enkele acties die TU/e studenten dit jaar opzetten voor Serious Request: studievereniging Lucid maakt vandaag radio en vangt geld door aanvragers van nummers te laten betalen. Eerstejaars Sjoerd Doumen wil met een treinspel geld inzamelen maar weet nog niet goed hoe dat gaat gebeuren.

Electrical Engineeringstudent Sjoerd Doumen spreekt van een ‘uit de hand gelopen idee’.  “Ik wilde met een groep vrienden een dag treinen en dan via dobbelstenen laten bepalen welke perrons en haltes we zouden nemen. Maar steeds meer mensen wilden meedoen en toen hebben we een goed doel gezocht.” Dat werd dus zo snel mogelijk ‘het Glazen Huis’ in Leeuwarden bereiken en onderweg geld ophalen. De twintig tot vijfentwintig deelnemers melden zich maandag 23 december op het station in Eindhoven in groepen van vier tot zes personen. De teams gooien met een dobbelsteen om te zien op welk perron ze een trein pakken. “Je mag zelf weten waar je uitstapt. Op dat station doe je een actie die maximaal een halfuur duurt om geld in te zamelen. Ik denk aan een liedje zingen of zo. Misschien is het een tip om een muziekinstrument mee te nemen, bedenk ik nu.” Na zo’n actie mag je zelf een spoor kiezen, behalve in Utrecht. “Want dan ben je met één trein in Leeuwarden.”

Verder krijg je strafpunten wanneer je in Delft of Enschede uitstapt en wanneer je weer terug in Eindhoven bent. “De winnaar, het team dat het eerst het Glazen Huis in Leeuwarden aanraakt, mag een nummer aanvragen en het geld overhandigen.” Daarvoor moeten ze dan wel wachten tot iedereen er is om het geld over te nemen. Sjoerd is ook van plan een troostprijs te geven aan het team met de meeste vertraging en een prijs aan het team met het meest opgehaalde geld. Maar hoe of wat, daar moet hij nog over nadenken. “De bedoeling is om het volgend jaar groter op te zetten. Dan is het in Haarlem en dat is ook een klere-eind. We gaan het nu proberen en er veel van leren.”

Studievereniging Lucid haalt vandaag geld op met een actie die steeds groter en bekender wordt. Voor de vierde keer maken Industrial Designstudenten radio waarbij ze geld vragen voor ieder nummer dat ze draaien.Tot 19.00 uur duurt de uitzending die live te volgen is. Om twaalf uur ‘s middags is er 25 euro in de glazen pot in bar Ludic in het Hoofdgebouw gestopt, staat er 10 euro op rekening 369970284 en is er twintig maal 2 euro betaald per sms. Voorzitter Marijn van der Steen: “Omdat deze actie steeds terug komt zijn er ook meer mensen die echt verwachten dat we dit doen. Ieder jaar hebben we nog meer geld opgehaald, hopelijk nu ook.”

Tussen drie en half vijf wordt het voor hemzelf spannend. Tijdens de uitzending Paij en Raij Pikante Puike Piraten Plaatjes gaat mogelijk zijn baard, en die van Tom Raijmakers, er af. Als er 200 euro wordt gedoneerd, zijn zij bereid hun baarden –die van Marijn in twee maanden gekweekt, Tom deed er een half jaar over-  af te scheren. Alles voor het goede doel. Dit jaar vraagt Serious Request aandacht voor diarree, het gevolg van gebrek aan schoon drinkwater, zeep en toiletten. Alle donaties aan het Glazen Huis gaan naar het Rode Kruis.