Uitgereikte Oorkonde. Foto | Hilde de Wolf

Zes TU/e-studenten bestempeld als Jong Talent

Van de vijftig Nederlandse topstudenten in exacte en technische vakken die vorige week vrijdag in Haarlem ieder de Jong Talent aanmoedigingsprijs van 500 euro van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in ontvangst mochten nemen, studeren er zes aan de TU/e.

Aan de TU/e haalden Richard Post (Wiskunde), Paul Mestrom (Technische Natuurkunde), Daan Peters (Technische Informatica), Elke van den Biggelaar (Biomedische Technologie), Bart Hendriks (Scheikundige Technologie) en Karlijn Fransen (Werktuigbouwkunde) vorig collegejaar de beste studieresultaten in hun vakgebied.

Toch voelde die opmerkelijke prestatie niet als een zware opgave voor Paul, Daan en Karlijn. Nieuwsgierigheid en interesse zijn bij hen de belangrijkste drijfveren. Paul Mestrom: “Doordat ik veel tijd in mijn studie stop, zijn de toetsen meestal niet heel moeilijk. Ik ben niet heel bewust aan het presteren, maar ik doe het gewoon om dat ik het allemaal wil weten.”

Daan Peters wist niet dat de aanmoedigingsprijs van de KHMW bestond, maar is er nu wel trots op dat hij hem heeft gewonnen. “Vorig jaar heb ik mijn best gedaan voor alle vakken. Omdat de meeste vakken voor mij wel interessant waren, ging het mij ook wel redelijk gemakkelijk af. Ik denk dat er meer studenten zijn die net als ik hun best doen voor de vakken die ze volgen.”

De prijs werd uitgereikt in Haarlem in het Hodshon huis. Een indrukwekkende locatie, volgens Karlijn Fransen. “Iedereen leek wel iemand te kennen en mijn vader en ik moesten goed zoeken naar dragers van een spijkerbroek. Bij het betreden van de zaal bleken die er toch te zijn en daarnaast kwam ik iemand tegen die ik kende van het programma High Tech Room, waar ik aan heb meegedaan tijdens mijn tijd op de middelbare school. Na het welkomswoord vertelde de directrice van ‘We Canteen’ over haar bedrijf. Zij deed dit op een erg grappige manier, waardoor ik me wat meer op mijn gemak voelde.”

De prijs zal niet veel veranderen aan de manier waarop Paul, Daan en Karlijn studeren en ze hebben nog geen idee waar ze de 500 euro aan gaan besteden.

Omdat de behoefte aan talent in de exacte en technische vakken groot blijft, stimuleren verschillende organisaties en bedrijven excellente studenten. De aanmoedigingsprijzen voor 2013 zijn beschikbaar gesteld door veertien verschillende sponsoren.

Belangrijke criteria voor de afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij. De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem verzorgt jaarlijks de onafhankelijke jurering en de prijsuitreiking.