“50Plus gaat kabinet niet helpen met leenstelsel”

Ouderenpartij 50Plus is helemaal niet van plan om het kabinet te helpen met het afschaffen van de basisbeurs. Dat twittert senator Jan Nagel. “50PLUS zal kabinet met al zijn bizarre maatregelen tegenover ouderen niet helpen met het studieleenstelsel zowel in de 2e als 1e Kamer”, aldus Nagel.

Eergisteren leek de partij in een debat met minister Jet Bussemaker de deur op een kier te zetten voor onderhandelingen met het kabinet. Volgens parlementariër Norbert Klein stond hij “net zo open” voor gesprekken met het kabinet als zijn collega van D66, die verklaard voorstander van het sociaal leenstelsel is.

Het kabinet moet zaken doen met oppositiepartijen om voor wetsvoorstellen een meerderheid te krijgen in de Eerste Kamer. Daar hebben VVD en PvdA te weinig zetels om hun zin door te drukken. Samen met SGP en D66 zou 50Plus het kabinet al bijna aan een meerderheid kunnen helpen in de Senaat. Er is dan nog maar één zetel extra vereist, bijvoorbeeld van de Onafhankelijke Senaatsfractie of de Partij voor de Dieren.

Maar die hoop kan het kabinet kennelijk laten varen. Ook Tweede Kamerlid Norbert Klein klinkt op Twitter scherper dan in het debat. Het leenstelsel is volgens hem pas sociaal als het onderwijs toegankelijk blijft en studenten gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen. Ook pleit hij voor “eerlijke lasten”.

Eerder was Klein al kritisch over de plannen om de ov-studentenkaart te versoberen. Onderwijs is immers een investering in de maatschappij, aldus Klein. Daarom heeft zijn partij “grote bezwaren” tegen het vervangen van de ov-jaarkaart door een kortingskaart.