dies tu/e voortaan op donderdag

Dies TU/e voortaan op donderdag

De dies natalis van de TU/e vindt voortaan plaats op donderdag in plaats van vrijdag. De universiteit hoopt hiermee meer mensen naar de jaarlijkse viering te trekken. Thema van de eerstvolgende dies, op donderdag 25 april, is ‘Imagine’.

De aansluitende meivakantie, de jaarlijkse Batavierenrace in dezelfde periode - volgens evenementenorganisator Annelies Verschuren van de TU/e zijn het twee van de oorzaken voor het tegenvallende aantal gasten tijdens de vrijdagse dies. “Met de twee weken meivakantie die erop volgen, gaan veel mensen op vrijdag al weg. Die blijven echt niet thuis voor de dies.”

Vooral vorig jaar was dit volgens Verschuren goed merkbaar: de plechtigheid trok toen amper vierhonderd bezoekers, tegenover een kleine zevenhonderd het jaar ervoor. De dies vond toen (vanwege het stadsfeest van de 55-jarige universiteit ’s avonds, dat op vrijdag anders zou ‘botsen’ met Koninginnenacht) ook al op donderdag plaats, net als onder meer in 2010.

Bij de start van de voorbereidingen voor de aankomende dies werd dan ook besloten de viering voortaan op donderdag te houden - behalve wanneer deze tegelijk zou vallen met Koninginnedag (vanaf volgend jaar Koningsdag), dan wordt de plechtigheid verplaatst naar woensdag. Voor de organisatie heeft de veranderde dag volgens Verschuren geen consequenties.

TU/e’s strategic area Health staat tijdens de komende dies, met het thema ‘Imagine’, centraal. De organisatie is volgens Verschuren nog volop aan het brainstormen over de invulling van het thema. Wel is bekend dat er in elk geval voordrachten zullen zijn van filosoof Bas Haring en Massimo Mischi van de TU/e-faculteit Electrical Engineering, die onder meer onderzoek naar prostaatkanker doet.
Hoogleraar Sabine van Huffel van de Katholieke Universiteit Leuven, een autoriteit op het gebied van biomedische signaalbewerking, krijgt op 25 april een eredoctoraat van de TU/e.

Meer informatie over de 57e dies natalis van de TU/e, die traditiegetrouw plaatsvindt in de Paterskerk, verschijnt de komende tijd op de dies-site.