“Het ruikt hier naar de kamer van mijn oma”

Woody, James Wood, Tim Vantol, Gerard van Maasakkers; veel mannen met gitaren tijdens Stukafest 2013 in Eindhoven. Cursor houdt van een gevarieerd programma en had zich aangemeld voor een theaterstuk, literatuur en de winnaar van Stukastrijd. Die winnaar was Plugged Out, een duo van zanger en gitarist. Schrijver Özcan Akyol werd wegens ziekte vervangen. Door een man met gitaar.

In het studentenhuis aan de Heezerweg waar zeven bouwkundestudenten wonen is geen gitaar te bekennen. De act, aangekondigd als theater, bestaat uit een experiment. “Noem het het nieuwe uitgaan”, zegt Carlijn Stevens. Zij is aroma jockey en zorgt dat op feestjes eens andere zintuigen dan oor en oog worden aangesproken. Sister in crime hierbij is vanavond Jenni. Zij serveert hapjes en drankjes die goed bij de geur passen die Carlijn de ruimte in blaast. We ruiken meloen en eten marshmallows met kokos. Even later overheerst een mintgeur de gemeenschappelijke woonkamer van Heezerweg 52 en  krijgen we een chocolade cupcake met spicy truffel aangeboden. Eddy Lambert, een gast uit Utrecht en een vriend van een van de bewoners: “Het ruikt hier naar de kamer van mijn oma . Het is een fijne geur maar niet voor bij het uitgaan. Ik krijg nu echt geen zin om te gaan dansen.” De meeste bezoekers vinden de act wel leuk en vooral origineel. Zo ook Thomas Houben (vijfdejaars Bouwkunde), al wacht hij nog op een clou. “Misschien vertellen ze achteraf dat er insecten in alle hapjes zaten of zo.” Maar nee, geen verrassende climax. Na een half uur gaat het felle licht aan en zegt Carlijn vriendelijk dat deze ronde voorbij is.

De tweede ronde heeft Cursor een plaatsje bij Plugged Out, de winnaar van Stukastrijd. In de Bondstraat is de grote kamer van Marijn van der Steen vrijgemaakt voor twintig bezoekers, waaronder de trotse broer van zanger Paul Tinnemans. Op de gitaarklanken van zijn maat Sebastiaan de Monte (derdejaars Industrial Design) zingt hij covers van ‘Upside down’ en ‘New Shoes’. Paul schakelt het publiek in en vraagt ‘wohohoooh’ mee te zingen. Dat smaakt naar meer en Plugged Out laat zich makkelijk overhalen tot een toegift:  ‘I’m sexy and I know it.’

Dan moet Cursor zich nog haasten om op tijd in de Frederiklaan 175D te zijn. Bij de buren speelt James Wood, maar hier zou de enige literaire voorstelling van Stukafest zijn. Daar willen we bij zijn. Het is dan ook teleurstellend dat de voorstelling van Özcan Akyol uit Deventer, die in de bajes zijn liefde voor literatuur ontdekte en vervolgens het semi-autobiografische boek Eus schreef, is afgelast wegens ziekte.
Maar zijn vervanger is minstens zo goed met tekst. De liedjes die muzikant/gitarist Jeroen Kant schreef zijn prachtige gedichten. Ze gaan over meisjes met onbekende vaders, zijn anti-kraakwoning met ratten in de schuur en een treetje halve liters dat er altijd nog wel bij kan. We zijn blij dat hij voor vanavond al zijn gitaarleerlingen heeft afgezegd.

Wil je ook een geurbeleving meemaken? Aroma jockey Carlijn Stevens treedt ook op tijdens de ‘Avond van de smaak’ op 27 februari in het Gaslab.